Elektritõukerataste renditeenust pakkuv ettevõte Tuul plaanib laieneda välisturule ja lubab aastaga ettevõtte käivet kolmekordistada. Kasvu rahastamiseks emiteeritakse 3,1 miljoni euro väärtuses tagatud võlakirju. Võlakirjade avalik pakkumine algab sel reedel, 11.märtsil ja kestab 23.märtsini.
Esimesed Tuule tõukerattad ilmusid Tallinna tänavatele 2020. aastal. Tänaseks on ettevõte Eesti turul kasvanud ning valideerinud ärimudeli toimimist. “Oleme välja töötanud kasumliku ärimudeli, mis on valmis skaleerimiseks. Võlakirjaemissioonist saadavaid vahendeid plaanime kasutada nii koduturul kui ka uuele turule laienemiseks,” ütleb Tuule juht Jaan Kekišev.
Tuul taotleb kõikide emiteeritud võlakirjade noteerimist Nasdaq Tallinn First North turul. Reedel tulevad ka täpsed märkimistingimused: Puhu Tuult oma portfelli tiibadesse - Tuul tõukeratas
Tuule võlakirjade märkimine on alanud
Väärtpaberi nimi | TUUL võlakiri 22-2027 |
Reguleeritud turg | Nasdaq Tallinn, First North mitmepoolne kauplemissüsteem |
ISIN | EE3300002559 |
Nominaalväärtus | 500 eurot |
Väärtpaberite arv | 6200 |
Emissiooni kogumaht | 3 100 000 eurot |
Pakkumisperiood | 11.03.2022 – 23.03.2022 |
Intressimäär | 10% aastas |
Intressimaksed | Iga kuue kuu tagant |
Tagatis | Garantiileping Comodule OÜ-ga |
Pakkumise ajakava:
Pakkumisperioodi algus 11. märts 2022 kell 10:00
Pakkumisperioodi lõpp 23. märts 2022 kell 16:00
Pakkumise tulemuste avalikustamine 25. märts 2022 või sellele lähedane kuupäev
Pakkumise arveldus 29. märts 2022 või sellele lähedane kuupäev
Esimene kauplemispäev 04. aprill 2022 või sellele lähedane kuupäev
Ettevõtte kirjeldus, tingimused ja muu info kättesaadav siit: https://tuul.xyz/investorile/
Alates tänasest saab märkida Tuul Mobility võlakirju. Avaliku pakkumise teade
Tuul pakub avalikult kuni 6200 võlakirja nimiväärtusega 500 eurot, intressimääraga 10% aastas ja lunastustähtajaga 29.03.2027. Intressimaksed toimuvad kord poolaastas alates 29.09.2022. (29. märts ja 29. september).
Märkimisperiood algas 11. märtsil 2022 kell 10.00 ning lõppeb 23. märtsil 2022 kell 16.00.
LHV kliendid saavad võlakirja märkida kliendikontorites ja internetipangas Raha kasvatamise menüüs Väärtpaberite märkimine alajaotuses.
Otselink märkimisele ->
Tuul pakub avalikult kuni 6200 võlakirja nimiväärtusega 500 eurot, intressimääraga 10% aastas ja lunastustähtajaga 29.03.2027. Intressimaksed toimuvad kord poolaastas alates 29.09.2022. (29. märts ja 29. september).
Märkimisperiood algas 11. märtsil 2022 kell 10.00 ning lõppeb 23. märtsil 2022 kell 16.00.
LHV kliendid saavad võlakirja märkida kliendikontorites ja internetipangas Raha kasvatamise menüüs Väärtpaberite märkimine alajaotuses.
Otselink märkimisele ->
Millepärast see Äike näiteks 1890 euri maksab, kui Xiomi ütleme selline odavam ots 400. Kiirus ja distants sama.
Siin veel hinnaskaala võrdluseks, üritan lihtsalt aru saada, kui lihtne saab see 3X kasvamine olevat, kui on ka 3x odavamaid pille https://voltride.com/et/elektrilised-toukerattad/
Siin veel hinnaskaala võrdluseks, üritan lihtsalt aru saada, kui lihtne saab see 3X kasvamine olevat, kui on ka 3x odavamaid pille https://voltride.com/et/elektrilised-toukerattad/
"Visahing"
Millepärast see Äike näiteks 1890 euri maksab, kui Xiomi ütleme selline odavam ots 400. Kiirus ja distants sama.
Siin veel hinnaskaala võrdluseks, üritan lihtsalt aru saada, kui lihtne saab see 3X kasvamine olevat, kui on ka 3x odavamaid pille https://voltride.com/et/elektrilised-toukerattad/
Aku laadimine: Äike 4h, Xiaomi Pro 2 8.5h
Aku garantii: Äike 5a, Xiaomi 0.5a
Tõuksi garantii: Äike 10a, Xiaomi 2a
Kandevõime: Äike 150kg, Xiaomi 100kg
+ https://rideaike.com/sustainability/ (pole küll selge kas või kui palju ka Xiaomi neid lubadusi eos täidab)
Kas korralikult märkijad saavad hiljem toodet ostes alet ka?
"Visahing"
Millepärast see Äike näiteks 1890 euri maksab, kui Xiomi ütleme selline odavam ots 400. Kiirus ja distants sama.
Siin veel hinnaskaala võrdluseks, üritan lihtsalt aru saada, kui lihtne saab see 3X kasvamine olevat, kui on ka 3x odavamaid pille https://voltride.com/et/elektrilised-toukerattad/
- Tavalised tõuksid kardavad vett ja külma nagu kurja, Äike vedeleb terve talve lumehanges ning häda pole midagi.
- Sisseehitatud GPS turvalisus, jälgimise ja väljalülitamise funktsionaalsus mis pole kergesti eemaldatav.
- Ehitatud nagu tank, kannatab 150 kg raskust ning igapäevast retsimist. Ühtegi juhet kuskil paistmas ei ole.
- Vahetatav aku, mis on olemas vaid mõnel tavamudelil. Luuk äpist lukustatav ja avatav.
- Aku suurus ei ole üle mõistuse, kuid ikka mingi kaks korda suurem kui keskmisel Xiaomil, samuti jõudu tundub neil rohkem olema. Pigem nii et kohaltminekuks 600W ning kiiremal sõidul tõmmatakse tagasi 350W peale.
- Mugavalt suur ja lai tald sama võimsusklassi tõuksidega võrreldes.
- Garantii.
Vastupidavus, turvalisus ning vahetatav aku võivad päris head argumendid olla küll, eriti aina lisanduvate toidu- jt kullerite jaoks. Hetkel sõidavad osad toidukullerid New Yorgis jt vajaliku seadusandlusega osariikides $4000 maksvate 100 km/h Dualtron Stormidega, lihtsalt seepärast et neil on aku vahetatav ja peab kaua vastu.
Võlakirju emiteerib ikkagi tõukerataste renditeenust pakkuv ettevõte Tuul Mobility OÜ. Ehk siis emissioon on suunatud rendiäri kasvu rahastamisele.Tõukerataste (sh Äike) tootmine ja müük peaks olema endiselt Comodule OÜ pärusmaa.
Tean alaroj, point oli ju, et Comodule annab garantii, et seda asja vaatan mina koos ühena. Tean, et Tuule oma oluliselt mugavam kui Bolti ratas jne, huvitaski suurem sisu, et kus selline preemium peaks tulema, et kas teemaks ainult rent või võiks endale ka kärutamiseks osta. Väga kiire vastus tuli ka Tuulelt endalt, et siin kohal jagan all. Märkisin. (mulle meeldib, kui saab kiireid vastuseid ja toode on hea, iga minu klient saab ka oma vastuse poole päeva jooksul, 21 sajand peavad asjad töötama kiirelt)
Rõõm näha, et olete Äikseni jõudnud :)
Põhjuseid, miks Äike on kallim, kui näiteks Xiaomi, on mitmeid ning annan peamistest lühiülevaate:
• Esimene täielikult Euroopas arendatud ja toodetud tõukeratas. Xiaomi (ja ka valdav enamus teiste brändide tõukerattad) on arendatud ja toodetud Aasias eesmärgiga olla lõpptarbija jaoks võimalikult odavad. See tähendab aga kahjuks meeletut kokkuhoidu sõidukite ja nende tootmise kvaliteedi pealt. Täna tuleb üle poole Äikse komponentidest kohalikelt Eesti tootjatelt ning see, mida me ise kodumaal veel toota ei suuda, pärineb meie vilunud tarnijatelt üle maailma, Kahjuks ei ole Euroopas veel Aasiaga võrdväärset taristut, mis suudaks kõiki vajaminevaid komponente täielikult siin toota, kuid anname endast parima, et võimalikult suurel määral siiski kohalikku toorainet ja tooteid kasutada.
• Võimalikult keskkonnasäästlik - oleme võtnud eesmärgiks ehitada maailma kõige jätkusuutlikumaid tõukerattaid. Ja seda päriselt, mitte ainult rohepesu eesmärgil. Äikse tootmisel on kasutatud 42% ulatuses taaskäideldud materjale ning peale oma eluea lõppu on see 92% ulatuses uuesti taaskasutatav. Need numbrid pole veel täiuslikud, kuid anname endast parima, et neid järjepidevalt parendada. Lisaks toodame kõik tõukerattad ise oma Tallinna tehases (kus on loomulikult tagatud aus töötasu ja korralikud töötingimused) ning kogu tootmine kasutab taastuvenergiat. Peamine erinevus enamike teiste Aasia päritolu tõukeratastega seisnebki selles, et nende eesmärk on olla odav, mitte vastupidav või keskkonnasäästlik. See tingib olukorra, kus tõukerataste keskmine eluiga sõltuvalt kasutusviisist varieerub mõnest kuust mõne aastani. Pärast eluea lõppu jõuavad need reeglina paraku prügimäele.
• Ergonoomiline disain - Äike on küllaltki robustse disainiga ja ohutu kõiksugustes tingimustes. Seisulaud on mugavalt lai ja tõuks on piisavalt stabiilne, et seda on soovi korral võimalik juhtida ka ühe käega. Arendusel ja disainil oleme arvesse võtnud ka Eesti kliimat - vihm, lörts, lumi ja pakane Äikest ei heiduta ja aastaringne sõitmine pole probleem.
• Targad lahendused (asjade internet) - Äike on muuhulgas varustatud elektroonikamooduliga, mis muudab tõukeratta omamise oluliselt turvalisemaks ja mugavamaks. Näiteks on võimalik Äikse mobiilirakenduse kaudu jälgida sähku asukohta (ja saada teavitusi, kui keegi peaks seda proovima varastada); anda teistele isikutele tõukeratta kasutamisõigust; kontrollida akuseisu jne. Kõige olulisemgi on ehk asjaolu, et arendame Äikse püsivara jooksvalt kogu aeg edasi ning kõik uuendused tõukerattale saab mugavalt kätte üle õhu ja ilma vaeva nägemata.
• Garantii, kindlustus & järelteenindus - kuna oleme Äikse kvaliteedis kindlad, anname akudele 5-aastase garantii ja raamile 10-aastase garantii. Lisaks on hinnas sees esimene aasta varguskindlustust/asendusteenust, mis lühidalt tähendab seda, et kui tõukeratas ära varastatakse, anname uue asemele. Lisaks oleme oma klientidele alati olemas ja aitame küsimuste, murede ja ka näiteks regulaarse hooldusega. Tänu targale juhtsüsteemile on võimalik teha ka kaug-diagnostikat, et küsimuste ja murede lahendamine oleks kliendi jaoks võimalikult kiire ja murevaba.
Rõõm näha, et olete Äikseni jõudnud :)
Põhjuseid, miks Äike on kallim, kui näiteks Xiaomi, on mitmeid ning annan peamistest lühiülevaate:
• Esimene täielikult Euroopas arendatud ja toodetud tõukeratas. Xiaomi (ja ka valdav enamus teiste brändide tõukerattad) on arendatud ja toodetud Aasias eesmärgiga olla lõpptarbija jaoks võimalikult odavad. See tähendab aga kahjuks meeletut kokkuhoidu sõidukite ja nende tootmise kvaliteedi pealt. Täna tuleb üle poole Äikse komponentidest kohalikelt Eesti tootjatelt ning see, mida me ise kodumaal veel toota ei suuda, pärineb meie vilunud tarnijatelt üle maailma, Kahjuks ei ole Euroopas veel Aasiaga võrdväärset taristut, mis suudaks kõiki vajaminevaid komponente täielikult siin toota, kuid anname endast parima, et võimalikult suurel määral siiski kohalikku toorainet ja tooteid kasutada.
• Võimalikult keskkonnasäästlik - oleme võtnud eesmärgiks ehitada maailma kõige jätkusuutlikumaid tõukerattaid. Ja seda päriselt, mitte ainult rohepesu eesmärgil. Äikse tootmisel on kasutatud 42% ulatuses taaskäideldud materjale ning peale oma eluea lõppu on see 92% ulatuses uuesti taaskasutatav. Need numbrid pole veel täiuslikud, kuid anname endast parima, et neid järjepidevalt parendada. Lisaks toodame kõik tõukerattad ise oma Tallinna tehases (kus on loomulikult tagatud aus töötasu ja korralikud töötingimused) ning kogu tootmine kasutab taastuvenergiat. Peamine erinevus enamike teiste Aasia päritolu tõukeratastega seisnebki selles, et nende eesmärk on olla odav, mitte vastupidav või keskkonnasäästlik. See tingib olukorra, kus tõukerataste keskmine eluiga sõltuvalt kasutusviisist varieerub mõnest kuust mõne aastani. Pärast eluea lõppu jõuavad need reeglina paraku prügimäele.
• Ergonoomiline disain - Äike on küllaltki robustse disainiga ja ohutu kõiksugustes tingimustes. Seisulaud on mugavalt lai ja tõuks on piisavalt stabiilne, et seda on soovi korral võimalik juhtida ka ühe käega. Arendusel ja disainil oleme arvesse võtnud ka Eesti kliimat - vihm, lörts, lumi ja pakane Äikest ei heiduta ja aastaringne sõitmine pole probleem.
• Targad lahendused (asjade internet) - Äike on muuhulgas varustatud elektroonikamooduliga, mis muudab tõukeratta omamise oluliselt turvalisemaks ja mugavamaks. Näiteks on võimalik Äikse mobiilirakenduse kaudu jälgida sähku asukohta (ja saada teavitusi, kui keegi peaks seda proovima varastada); anda teistele isikutele tõukeratta kasutamisõigust; kontrollida akuseisu jne. Kõige olulisemgi on ehk asjaolu, et arendame Äikse püsivara jooksvalt kogu aeg edasi ning kõik uuendused tõukerattale saab mugavalt kätte üle õhu ja ilma vaeva nägemata.
• Garantii, kindlustus & järelteenindus - kuna oleme Äikse kvaliteedis kindlad, anname akudele 5-aastase garantii ja raamile 10-aastase garantii. Lisaks on hinnas sees esimene aasta varguskindlustust/asendusteenust, mis lühidalt tähendab seda, et kui tõukeratas ära varastatakse, anname uue asemele. Lisaks oleme oma klientidele alati olemas ja aitame küsimuste, murede ja ka näiteks regulaarse hooldusega. Tänu targale juhtsüsteemile on võimalik teha ka kaug-diagnostikat, et küsimuste ja murede lahendamine oleks kliendi jaoks võimalikult kiire ja murevaba.
Ehk siis võta 20k eest võlakirju ja FREE Äike igal aastal :)
Tegelikult tahaks seda tõuksi proovida. Egas mingit roadshowd plaanis pole ja nt Tartus proovimise võimalust pole?
Tegelikult tahaks seda tõuksi proovida. Egas mingit roadshowd plaanis pole ja nt Tartus proovimise võimalust pole?
Tuleb nii võtta, et ratas + tasuta laadimine :), siis oled rohkelise mõtteviisiga.
"PRiiT"
Ehk siis võta 20k eest võlakirju ja FREE Äike igal aastal :)
Tegelikult tahaks seda tõuksi proovida. Egas mingit roadshowd plaanis pole ja nt Tartus proovimise võimalust pole?
Tore näha, et Äikese vastu huvi tekkinud on. Kindlasti tuleb proovisõiduvõimalusi ka sel kevadel ja suvel, kui ilmad natuke soojemaks lähevad. Ilmselt ka Tartus :)
Materjale lugedes tekkisid järgmised küsimused. Äkki asjaosalised eksivad ka siia foorumisse ja saavad vastata?
1) Kaasatavate vahenditega plaanitakse oluliselt suurendada rendiparki (800 --> 3000 ehk 3,75kordseks) ja eeldatakse sellega seoses ka käibe kiiret kasvu (1,05 --> 3,51 mEUR ehk 3,3x). Millel põhineb eeldus, et lisanduvad tõuksid kohe käibetõusu kaasa toovad? Kui suurel määral on praegused tõuksid kasutuses? Milliseid mõõdikuid selle hindamiseks kasutate? Kas need indikeerivad selgelt, et eksisteerib rahuldamata nõudlust (et inimesed sõidaksid 3x rohkem, kui ainult vabu tõukse tänaval oleks)?
2) Kuhu uuele turule on Tuulel plaanis mh võlakirjadest saadava rahaga siseneda? Grupi struktuuris on näha Tuul Mobility SIA. Kas see vihjab Läti/Riia turule sisenemisele? Või mis on selle äriühingu eesmärk? Kui suur osa uutest tõuksidest (tk) läheb uuele turule ja kui suur osa (tk) praegustele turgudele? Mis on praegused turud, st millised Eesti linnad? Kas jätkuvalt ainult Tallinn või ka mõned muud?
3) Konkurents tõotab olla tihe: Bolt kipub konkurente erinevates segmentides hinnaga lööma (vt nt Bolt Drive vs CityBee, kus Bolti hinnad on oluliselt odavamad), samuti on Boltil finantssuutlikkus tänavad roheliste tõuksidega üle ujutada. Kuidas Tuul taolisele konkurentsile vastu saab (just finantsiliselt, st tegutseda jätkuvalt kasumlikult)?
4) Kui pikalt renditõuksid vastu peavad, st kui mitme kuu pärast tuleb need keskmiselt käigust maha võtta?
5) Mis ettevõte on Äike Sarl? Loodud 2021 Prantsusmaal tõukside müügiks lõpptarbijatele (2020 aastaaruandest). Kuidas see äri läheb?
6) Miks on grupi emaettevõtja registreeritud Saksamaal? (Saksa äriühing Comodule GmbH)
1) Kaasatavate vahenditega plaanitakse oluliselt suurendada rendiparki (800 --> 3000 ehk 3,75kordseks) ja eeldatakse sellega seoses ka käibe kiiret kasvu (1,05 --> 3,51 mEUR ehk 3,3x). Millel põhineb eeldus, et lisanduvad tõuksid kohe käibetõusu kaasa toovad? Kui suurel määral on praegused tõuksid kasutuses? Milliseid mõõdikuid selle hindamiseks kasutate? Kas need indikeerivad selgelt, et eksisteerib rahuldamata nõudlust (et inimesed sõidaksid 3x rohkem, kui ainult vabu tõukse tänaval oleks)?
2) Kuhu uuele turule on Tuulel plaanis mh võlakirjadest saadava rahaga siseneda? Grupi struktuuris on näha Tuul Mobility SIA. Kas see vihjab Läti/Riia turule sisenemisele? Või mis on selle äriühingu eesmärk? Kui suur osa uutest tõuksidest (tk) läheb uuele turule ja kui suur osa (tk) praegustele turgudele? Mis on praegused turud, st millised Eesti linnad? Kas jätkuvalt ainult Tallinn või ka mõned muud?
3) Konkurents tõotab olla tihe: Bolt kipub konkurente erinevates segmentides hinnaga lööma (vt nt Bolt Drive vs CityBee, kus Bolti hinnad on oluliselt odavamad), samuti on Boltil finantssuutlikkus tänavad roheliste tõuksidega üle ujutada. Kuidas Tuul taolisele konkurentsile vastu saab (just finantsiliselt, st tegutseda jätkuvalt kasumlikult)?
4) Kui pikalt renditõuksid vastu peavad, st kui mitme kuu pärast tuleb need keskmiselt käigust maha võtta?
5) Mis ettevõte on Äike Sarl? Loodud 2021 Prantsusmaal tõukside müügiks lõpptarbijatele (2020 aastaaruandest). Kuidas see äri läheb?
6) Miks on grupi emaettevõtja registreeritud Saksamaal? (Saksa äriühing Comodule GmbH)
Garantiileping (3 100 000 €) Comodule OÜ-ga, aga millest tuleb veendumus, et Comodule OÜ suudab midagi garanteerida?
Puhaskäibekapital: 2019.a. -281 693 €, 2020.a -834 460 €.
Raha kontol: 2019.a. 376 €, 2020.a 376 €.
Puhaskasum: 2019.a. 1 385 262 €, 2020.a 113 271 €.
Puhasrahavoog: 2019.a. -1 210 214 €, 2020.a 0 €.
Viimane maksuvõlg 2021.a märts: 72 722 €
Puhaskäibekapital: 2019.a. -281 693 €, 2020.a -834 460 €.
Raha kontol: 2019.a. 376 €, 2020.a 376 €.
Puhaskasum: 2019.a. 1 385 262 €, 2020.a 113 271 €.
Puhasrahavoog: 2019.a. -1 210 214 €, 2020.a 0 €.
Viimane maksuvõlg 2021.a märts: 72 722 €
Aga koroona mõju nendele numbritele?
Põhimõtteliselt ei taha investeerida firmasse, kes on otsustanud, et kasutavad oma rämpsu parkimiseks avalikke kõnniteid ja on linnavalitsuse ära lobistanud, et piiranguid sellele ei seataks.
Bolt on laadimise postid paigaldanud balta turu (võimalik, et mujale ka) juurde.
Julgen arvata, et sellised kohad saavad olema tulevikus ka teistele tõuksidele.
Saaks masinad ühte kohta kokku ja laadimise lahendada.
Julgen arvata, et sellised kohad saavad olema tulevikus ka teistele tõuksidele.
Saaks masinad ühte kohta kokku ja laadimise lahendada.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_externalization
Probleem on selles, et Bolt, Tuul jt ei kuluta ühtegi senti selleks, et sanktsioneerida valestiparkinud kasutajaid, kes jätavaid täiesti pohhuilt neid asju keset kõnniteed. Just Berliinis käies seda probleemi praktiliselt ei eksisteerinud, kuigi tõukse vedeles rohkem kui meil. Tüüpiline küüniline ja silmakirjalik idufirmalik käitumine, kus välised kulud tuleb eksternaliseerida.
Probleem on selles, et Bolt, Tuul jt ei kuluta ühtegi senti selleks, et sanktsioneerida valestiparkinud kasutajaid, kes jätavaid täiesti pohhuilt neid asju keset kõnniteed. Just Berliinis käies seda probleemi praktiliselt ei eksisteerinud, kuigi tõukse vedeles rohkem kui meil. Tüüpiline küüniline ja silmakirjalik idufirmalik käitumine, kus välised kulud tuleb eksternaliseerida.
"juured"
Bolt on laadimise postid paigaldanud balta turu (võimalik, et mujale ka) juurde.
Julgen arvata, et sellised kohad saavad olema tulevikus ka teistele tõuksidele.
Saaks masinad ühte kohta kokku ja laadimise lahendada.
"juured"
Bolt on laadimise postid paigaldanud balta turu (võimalik, et mujale ka) juurde.
Julgen arvata, et sellised kohad saavad olema tulevikus ka teistele tõuksidele.
Saaks masinad ühte kohta kokku ja laadimise lahendada.
Ma sain aru, et Tuulel on vahetatavad akud ja mingi Vello sõidab linnas ringi ja vahetab tõuksidel akusid. Miks need mingid postid peaks paremad olema. Pole vaja juurde tuua linnapilti mingeid paganama poste minu meelest.
Probleem on selles, et Bolt, Tuul jt ei kuluta ühtegi senti selleks, et sanktsioneerida valestiparkinud kasutajaid, kes jätavaid täiesti pohhuilt neid asju keset kõnniteed. Just Berliinis käies seda probleemi praktiliselt ei eksisteerinud, kuigi tõukse vedeles rohkem kui meil. Tüüpiline küüniline ja silmakirjalik idufirmalik käitumine, kus välised kulud tuleb eksternaliseerida.
Nõustun 100%. Hoolimatult pargitud kärakad kergliiklusteedel ja kõnniteedel on nüanss, millele operaatorid ei taha ja linn ei viitsi tähelepanu pöörata.
Linn peaks operaatoreid nende oma meetodiga mõjutama ja outsource'ima parkimistrahvid mingi äpi kaudu. Kui n+1 jalgratturit või jalakäijat saadab x tunni jooksul foto valesti pargitud tõuksist, tuleks operaatorit trahviga distsiplineerida.