Toormaterjalide defitsiit 2021

Tere

mõtlesin uurida mis mõtteid ja kogemusi foorumi kollektiivile Covidist põhjustatud toormaterjalide defitsiit tekitanud on.

Olukorras lühidalt:
*Covid esimene laine lõi eelmine aasta tootjad šokki, lao seisud tõmmati õhukeseks
*Mitmed tehased vahepeal ajutiselt suletud või covid piirangute tõttu töökorraldust muutnud => output oluliselt vähenenud.
*Teatud sektorites tarve taastus üsna kiiresti ja isegi kasvanud Q3-Q4 2020. Samal ajal kui tehased veel pole täisvõimsusel töötama hakanud, paljude tehaste taaskäivitamine aega nõudev ja tarneahelad on veel upakil, on kõvad tellimused sisse antud (Q3-Q4 kasv) => Defitsiit, järsku kõik rabelevad toorme nimel
*Samal ajal globaalne logistika endiselt käpukil, konteinerite transp kohati 10x hinnastatud.

Ise olen keemiatööstusega rohkem kursis ja näen kuidas klaasplasti valdkonna keemiatöösturid on nii kriitilises olukorras, et toovad täis lennukitega üle maailma toormeid kohale. Aasta algul tundus veel, et häiritud logistika sektorist tulenevalt transa hindadest ainult tuleneb tõus, aga nüüd näha mis moodi käib kaklus toorme saadavuse pärast. Teatud võtmekemikaalid 2-3x hüpanud mõne kuu jooksul. NB toormaterjal pole mitte maailmast otsa saanud, vaid tarneahelatete segadusest tingitult flow upperkuutis.

Terve tööstuse omavahel tihedalt seotud flow chart nii sassis, et iga lüli luksatused võimenduvad järgmises lülis. Hetkel keemiatootjatel tellimusi ei ole võimalik enam kinnitadagi! Viimasel hetkel enne tarnet - ehk kui on 100% kindel, et toormed olemas - öeldakse kas saab kauba ja mis hinnaga, hinnad non-negotiable.

Üldiselt suurtööstused vast saavad oma toorained kätte, hinnad peegeldatakse kindlasti edasi. Lõpptarbija nii pea hinnatõusu ei näe. Väikese ja keskmise suurusega tootmised saavad ilmselt kõige kõvema paugu - lisaks hinnatõusule tuleb toime tulla sellega, et mingitel perioodidel ilmselt ei ole toormaterjali kuskilt saada.

Metallid veel rallivad, puidutööstuses ikaldus. Kuidas teie kogemused?


Ma olen väikese ja keskmise suurusega mööblitootja. Ikaldus on majas küll: plaate on raske saada, furnituurid on maailmast otsa lõppenud kõike peab suurtes kogustes ette tellima ja lisaks ähvardavad kõik tarnijad kuni 30% hinnatõusuga. Teiselt poolt tellimusraamat pole iialgi nii priske olnud ja kellel tarnetega muresid pole, nendel on kuldajad. Patt oleks kurta, kui eelarve vähegi kannatab ette varumist aga iga päev tuleb teateid, et a'la pakkekile on nüüd 30% kallim kui eile. Meist väiksematel on küll raske, sest nemad soetavad asju viimasel hetkel ja jäävad sageli uksetaha.
Tööriistaäris samad tuuled. Esiteks paljud suured tehased kinni või töötavad 25% koormusega. Terase tooreaine hind tõusnud 80% aastaga. Transpordikulud konteineritega tõusnud 10x. Iga uus partii kaupa tuleb kallimalt kätte, kui eelnev. Lõplikud hinnad selguvad viimasel hetkel ja projektimüüki üha raskem teha. Lähiajal tõusevad tööriistade, garaaziseadmete ja metallitööstuse kulumaterjalide hinnad. Olukord ei ole viimase aastaga läinud helgemaks. Samuti oli juba metallitööstuses tunda langust 2019.
Kas Outokumpu pigem võidaks sellest või on algne toore nendegi puhul Aasiast pärit?
plastitööstuses ma küll mingit probleemi ei näe, hinnad on ca´ 2017 aasta tasemel. viimased paar aastat olid hinnad pigem väga madalad (alles see oli nafta tasuta pakkumine) ja nendelt tasemetelt on muutus jah toimunud, aga mingitest trendi tippudest rääkida ei saa.

ülemere konteinerite nappus on tõstnud konteineri hinna kahekordseks, see on tõsi - mis aga põhjustab kauba hinna tõusu ~0,1 €/kg - no ei jää elu selle pärast seisma. ps! keegi siin väidab, et konteiner on 10x kallim?! ... vabandust, aga kõlab udujutuna.
Mida sa täpsemalt plastikutööstuse all mõtled. Ma vahest kasutan plastikust lehtmaterjale. Sain paar nädalat tagasi maaletoojalt kirja, et seoses toormaterjalide järsu hinnatõusuga on hinnad järgmine nädal olenevalt tootegrupist 10% - 25% kõrgemad.
Flatuu millistest plastidest räägid? Eks see ole väga erinev lõikude kaupa.
Konteiner 10x pole mingi udu..
Ise näen, et komposiidid on kõva tule all - polüester/vinüülester/epod + klaas. Ehk kõik käsitsi lamineeritud, pressitud, vormitud jm meetoditel toodetud klaasplast rahvakeeli. Samuti muud polüester & epo tooted, lisaks erinevad kummid.
Hetkel plasti, keemia- ja elektroonikatööstuses esinev defitsiit seotud pigem kuu aega tagasi Texast tabanud lumetormiga.
Maailma suurimad keemiaettevõtted said kõvasti räsida, samuti mõned Samsungi tehased, mis toodavad kiipe.

Enne seda oli nõudlus suur, sest kogu maailm läks äkitselt kaugtöö peale ja oli vaja rohkem arvutustehnikat.
Bitcoini kaevandamine samuti suurendas nõudlust kiipide järele.

Nüüd eilsest lisas õli tulle konteinerlaeva kinni jäämine Suessi kanalis. See võib konteinerite logistika korralikult segamini lüüa.

https://www.wsj.com/articles/one-week-texas-freeze-seen-triggering-monthslong-plastics-shortage-11615973401

The February freeze that triggered mass blackouts in Texas led to chemical plant shutdowns that are disrupting global supply chains, causing a shortage of the raw materials needed for everything from medical face shields to smartphones.

The power outages brought the world’s largest petrochemical complex to a standstill, forcing more plants in the Gulf of Mexico region to shut down than during Hurricane Harvey in 2017. A month later, many remain offline, and analysts said it could be months more before all are fully back.

Prices for polyethylene, polypropylene and other chemical compounds used to make auto parts, computers and a vast array of plastic products have reached their highest levels in years in the U.S. as supplies tighten. For example, prices for polyvinyl chloride, or PVC, have more than doubled since last summer, according to S&P Global Platts.

That is expected to result in cost increases and delays for auto makers, home builders and countless other businesses, with impacts ultimately felt by consumers, according to companies and analysts. The shortages are part of a growing economic price tag of a storm that knocked out a third of natural-gas production in Texas and forced some chip makers to curtail output, exacerbating a semiconductor shortfall.


https://wolfstreet.com/2021/03/17/shortages-of-semiconductors-plastics-backlogs-at-container-ports-and-the-texas-freeze-wreak-havoc-on-automakers/

And now there are plastic shortages cropping up because petrochemical plants along the Gulf of Mexico shut down as a result of the Texas freeze, and many plants remain offline – thereby hitting the supply of plastics.

This came on top of the crippling turmoil in the shipping industry. Container ships are balling up near the ports along the West Coast for days and are not able to unload because ports are backlogged and are struggling with bottlenecks and other issues. With numerous container ships hung up, there is now a shortage of ships and containers in Asia for shipping goods to the US.

Parim ravi kõrgetele hindadele on kõrged hinnad.
Olge mureta, tänu sellele investeeritakse lähiaastatel kõvasti tootmisvõimsuste suurendamisse ja seetõttu pole praegu defitsiidist kasu lõikavatesse firmadesse mõtet investeerida.
"iffkillla"
Mida sa täpsemalt plastikutööstuse all mõtled.


graanul: PE, PP, PET, PA, PC, ABS
"hnr707"
Flatuu millistest plastidest räägid? Eks see ole väga erinev lõikude kaupa.
Konteiner 10x pole mingi udu..
Ise näen, et komposiidid on kõva tule all - polüester/vinüülester/epod + klaas.


jah, sorry, komposiite ma tõesti ei loe päris plastideks. komposiitide hinnas mängib suurt rolli ka tootmisprotsess, mitte otseselt tooraine. protsessi hinnad kindlasti tõusevad, kui nõudlus langeb, overhead tahab katmist.
Asi paistab hapu.
Viimane aeg paanika režiimi minna. Nii isiklikul kui ettevõtete tasemel.
Paanika ei maksa midagi, aga mitte paanitsemine võib väga kalliks minna.
https://www.cnbc.com/2021/03/25/maritime-historian-sees-ominous-signs-that-the-suez-canal-blockage-may-take-time-to-fix.html

Former Merchant Mariner Sal Mercogliano said Thursday he sees new and ominous signs that the 220,000-ton mega ship blocking Egypt’s Suez Canal may take a lot longer to remove than initially thought.

“One of the most ominous things we are seeing, right now, is the parent company, Evergreen, has started to route two of their vessels around Africa,” Mercogliano said. “That’s telling us this may take a lot longer than they were initially expecting.”

Mercogliano explained with that extended route, “you’re talking about adding 3,500 miles on a route from Singapore to Rotterdam, you’re talking about 12 to 14 days.”

The maritime historian added that while the Ever Given’s misfortune has already impacted oil prices, factories might be next.

“There may be production plants, automobile factories, for example, will have to shut down, waiting to get parts,” he said. “We don’t live in a society today where we store a lot of parts.”
Pärast Kuuepäevast sõda oli kanal suletud 1967–1975. Suur Mõrujärvele jäi 1975. aastani lõksu 14 laeva. https://et.wikipedia.org/wiki/Suessi_kanal
Inimkond ei surnudki välja :)
ERR on vahepeal treinud uudise, et https://www.err.ee/1608153787/suessi-kanalit-tokestanud-konteinerlaev-saadi-madalikult-lahti
Kas see on eksitav uudis?
Vaata uudise kuupäeva ka, 24. märts.
ERR elab omas maailmas. See on valeuudis. Üheski teises peavoolu allikas sellist infot ei ole. Samuti mitte Suessi kanali ametlikul kodulehel.

Täna elame hoopis teises maailmas kui eelmisel sajandil. Kellelgi mingeid varusid ei ole. Just in Time Delivery.
Tarneahelad on vägagi globaalsed. Liblika tiivalöök põhjustab tormi.
30 protsenti maailma merekonteiner vedudest läheb sealt läbi. Vedude hinnad lähevad siit taevasse. Väga head eeldused defitsiidi tekkimiseks kõikide kaubagruppide ulatuses.

4 tundi vana Reutersi uudis.
https://www.reuters.com/article/us-egypt-suezcanal-supplychains/suez-canal-blockage-adds-strain-to-global-supply-chains-idUSKBN2BI13J
Efforts are under way to free the vessel, although salvage experts warn the process may take weeks.

Roughly 30% of global container traffic flows through the canal annually. The severed trade route could affect about 10%-15% of world container throughput while the blockage persists, analysts from Moody’s Investors Service said.

“Very high consumer and industrial demand, a global shortage of container capacity and low service reliability from global container shipping companies... has made supply chains highly vulnerable to even the smallest of external shocks,” they said in a note on Friday.

Ships will now have to potentially take the longer route around the Cape of Good Hope in South Africa, adding about 7-10 days to their journey, which will push up costs.

As a result, Europe’s manufacturing industry and auto sector, including auto suppliers, will be hit hardest, Moody’s Investors Service said.

"This is because they operate ‘just-in-time’ supply chains, meaning they do not stockpile parts and only have enough on hand for a short period, and source components from Asian manufacturers,” the analysts said.

“Even if the situation is resolved quickly, port congestion and further delays to an already constrained supply chain are inevitable.”

The transport minister of Singapore, the world’s top transhipment hub, said on Thursday the blockage in the Suez Canal could temporarily disrupt supplies to the region, and potentially cause a drawdown on inventories.

My view is that this will cause problems for a lot of countries and industries around the world in the short run,” said Sumit Agarwal, economics professor at National University of Singapore.


Ninaosast konteinereid maha tõsta ei kannata, murdub pooleks? Saaks nina 3-4m kõrgemale, tuleks ehk ise lahti. Või tegelt, nii raske last seal ei paista olevat, vööripirni ülemine serv on ju väljas.
Nali on see, et kanalis on madalik? Pangu sellele kaldale tõke ette, et liiv kanalisse ei valguks. Siit saaks ühe vandenõuteooria, mis?
Aerofotodelt on näha, et mitmes kohas on kalda erosioon toimunud ja sirgest kaldast on saanud kurviline. Aga mitte selles kohas. Laev pigem rammis kaldasse ja lõhkus sealt lahti liivakivi ning kiilus kinni.

Google teadis rääkida, et kanal süvendati 60.-tel 10 meetri pealt 15,5-ni. Ever Giveni süvis täislastis on 14,5m, seega põhja peal ta kinni ei saa olla, aga vööripirn on sügaval liivakivis kinni ja seda pole võib-olla võimalik isegi mitte lahti kangutada vaid tuleb lihtsalt otse tagasi tõmmata või last ninast maha tõsta et ta ise ülespoole lahti murraks ennast.

Korralik sitt ikka ventikasse lennanud. Saagigu rellakaga vööripirn maha, oleks kombes :P
Kas ma saan õieti aru, et see jurakas on ennast vööriga kaldasse ramminud ja ahter on teises kaldas kinni? Pmst risti kanalis? Siis on eriti karm juhus, ei saa isegi tagasi tõmmata, vaid tuleb kuidagi poolviltu loovida. 200 000 tonnist elementi. Mnjaa.

Varub popkorni (enne kui selle supply ka kokku jookseb).
eestlased teadsid juba ammu ju juhatada, et aja parve pealt kivid maha ja parv tõuseb ise üles
Mastaapide kohta oli üks kena foto, kus kopaga pirni ümbrust üritati puhastada.
Nagu üritaks teelusikaga Hummerit välja kaevata.

Ilmselt olekski odavam kogu see asi tükkideks lasta, aga see aeg, mis pärast risu koristamiseks kulub... ohjahh...
Veidi kahtlane lugu, eriti sellise uudise valguses:
Maailma kaubavahetust blokeeriv hiigellaev joonistas enne Suessi kanalisse sisenemist merele peenise