Kuna Fuel Cells tehnoloogia on üsna huvitav ja ilmselt ka perspektiivikas, lõin selle kohta uue teema. Natuke on Fuel Cellides juttu ka ühes eelmistest foorumitest - Kliki siin.
Üks päris huvitav 4. juulil ilmunud artikkel stockhouse.com’s - Kliki siin.
Kuidas võiks kõlada Fuel Cell’s eesti keeles? Kas ja kuna suudab see tehnoloogia astuda praegustele kütustele kandadele?
Fuel cell võiks eesti keeles olla kütuseelement või kütusebatarei, aga vesinikubatarei (hydrogen cell)kõlab paremini. Kui keegi mäletab nõukogude aega, siis transistorraadio batareidele oli peale kirjutatud element 217 või midagi seesugust.
üldiselt on cell reaktsiooni nõu. Vool muideks tekib keemilise reaktsiooni käigus. Autodel kasutavad akud on ka iseenesest kütteelemendid. Kuna nende mahtuvus on hetkel nii väike, siis kasutatakse akusid praegu vaid autode käivitamiseks. Mootori mittetöötamisel on võimalik ka lühikest aega muid autofunktsioone akudelt energiaga(elektriga) varustada.
üldiselt on cell reaktsiooni nõu. Vool muideks tekib keemilise reaktsiooni käigus. Autodel kasutavad akud on ka iseenesest kütteelemendid. Kuna nende mahtuvus on hetkel nii väike, siis kasutatakse akusid praegu vaid autode käivitamiseks. Mootori mittetöötamisel on võimalik ka lühikest aega muid autofunktsioone akudelt energiaga(elektriga) varustada.
'Vesinikubatarei' on natuke liiga kitsendav, kuna lisaks vesinikule kasutatakse ka orgaanilisi vedelikke. Just vesiniku kasutamine nendes on keskkonnaaktivistidel pinnuks silmas, kuna vesiniku tootmine, hoiustamine ja transportimine on seotud suutusjärgus samasuguste keskkonnakahjustustega nagu vedelkütuste põletaminegi. Just seetõttu uuritaksegi tõsiselt metanooli ja naftasaaduste kasutamist fuel cellides.
Graafik, kas oled kindel, et cell on antud kontekstis reaktsiooninõu? Kas 'cell' ei või olla ka rakk? Rakk, mille ülesanne on teisendada vedelkütus elektrienergiaks ja veeks?
Energiarakk, elektrirakk. Esialgu tundub natuke tobe, kuid ei assotsieeru millegi valega (loodetavasti)?
'Kütusebatarei' häirib seetõttu, et sõna 'kütus' viitab sellele, et midagi põletatakse sooja saamiseks. Lisaks fuel cellides kasutatavatele kütustele on ju olemas veel niisugused kütused nagu puud, kivisüsi, turvas jne.
Graafik, kas oled kindel, et cell on antud kontekstis reaktsiooninõu? Kas 'cell' ei või olla ka rakk? Rakk, mille ülesanne on teisendada vedelkütus elektrienergiaks ja veeks?
Energiarakk, elektrirakk. Esialgu tundub natuke tobe, kuid ei assotsieeru millegi valega (loodetavasti)?
'Kütusebatarei' häirib seetõttu, et sõna 'kütus' viitab sellele, et midagi põletatakse sooja saamiseks. Lisaks fuel cellides kasutatavatele kütustele on ju olemas veel niisugused kütused nagu puud, kivisüsi, turvas jne.
Tõlkeprobleemi peaks suunama vastava ala spetsialistidele, kes ilmselt antud probleemiga juba tegelenud on. Kuid Energiarakk tundub üsna loogiline.
P.S. Kui keegi leiab veel huvitavaid teemakäsitlusi Fuel Cell'ide kohta võiks selle foorumi alla lisada.
P.S. Kui keegi leiab veel huvitavaid teemakäsitlusi Fuel Cell'ide kohta võiks selle foorumi alla lisada.
USA California osariik on vastu võtnud seaduse, mille järgi peab 2003 aastast olema 10% seal müüdavatest liiklusvahenditest zero-emission ehk heitgaasivabad. Ei imestaks, kui sellised seadusi USA piires rohkemgi tulema hakkab.
Zero-emission klassi kuuluvad tavalised suurte akudega elektriautod, mida vaja tundide viisi laadida ning energiarakkudega (fuel cells) varustatud autod. Esimesed jäävad teisele kasutusmugavuselt raudselt alla. Niisiis võitjaks saab olema Ballard (BLDP), kes on juhtiv autode energiarakkude tootja.
Zero-emission klassi kuuluvad tavalised suurte akudega elektriautod, mida vaja tundide viisi laadida ning energiarakkudega (fuel cells) varustatud autod. Esimesed jäävad teisele kasutusmugavuselt raudselt alla. Niisiis võitjaks saab olema Ballard (BLDP), kes on juhtiv autode energiarakkude tootja.
Pärast eilset (02.08) tõsislt langust Fuel Cell sektoris, on täna aktsiad üsna erisuunaliselt liikunud. Kõige suurema potentsiaaliga paitsab minu jaoks Ballard (NASDAQ: BLDP), mis ilmselt fuel cell tüüpi automootorite gorilla-kandidaat (täna ka üks vähestest tõusjatest). Texaco mainis, et Fuel cell kütustele üleminek poleks tanklate poolt suur probleem ja seega veel üks roheline (sic!) tuli . Esimesed mudelid autotööstuses peaks tulema 2004. Samuti töötab BLDP välja ka kaasaskantavaid energiat tootvaid seadmeid.
Teine ettevõte millel kindlasti tasuks silma peal hoida on FCEL. Paljud väiksemad ilmselt jäävadki prototüüpidega maadlemise juurde.
to GorillaG: kardan, et 2003 veel energiarakkudega autosid ei müüda, kuid kindlasti on see seadus BLDP veskile.
Huvitav ja perspektiivikas sektor igatahes.
Teine ettevõte millel kindlasti tasuks silma peal hoida on FCEL. Paljud väiksemad ilmselt jäävadki prototüüpidega maadlemise juurde.
to GorillaG: kardan, et 2003 veel energiarakkudega autosid ei müüda, kuid kindlasti on see seadus BLDP veskile.
Huvitav ja perspektiivikas sektor igatahes.
Patarei ikka, mitte "batarei" :)
5. augusti Economist'is artikkel tuleviku energeetikast, muu hulgas kolmest erinevast Fuel Cell tehnoloogiast.
1. augustist välja pandud BLDP poolaastaaruanne:
http://www.ballard.com/news_release.asp
Eestikeelsest terminoloogiast: tehnoloogiliselt annaks olemust edasi vesinikupatarei - termini puuduseks asjaolu, et patareide all oleme seni mõistnud elektrienergia allikaid, mis täiendavat kütust ei tarvita, tavaliselt annavad nad elektrit kas ainult oma sisemise keemilise energia arvelt(mittelaetavad) või saadud elektri vastu (laetavad).
Sel kombel arutades jõuab kütusepatarei'ni.
Võimalik, et tehnoloogiliselt uue asja jaoks leitakse uus termin, mis ei kujuta endast liitsõna.
1. augustist välja pandud BLDP poolaastaaruanne:
http://www.ballard.com/news_release.asp
Eestikeelsest terminoloogiast: tehnoloogiliselt annaks olemust edasi vesinikupatarei - termini puuduseks asjaolu, et patareide all oleme seni mõistnud elektrienergia allikaid, mis täiendavat kütust ei tarvita, tavaliselt annavad nad elektrit kas ainult oma sisemise keemilise energia arvelt(mittelaetavad) või saadud elektri vastu (laetavad).
Sel kombel arutades jõuab kütusepatarei'ni.
Võimalik, et tehnoloogiliselt uue asja jaoks leitakse uus termin, mis ei kujuta endast liitsõna.
Kas kellelgi on mõni Fuel Cell fänn-tuttav USA-s? Las selgitab väljendit teisisõnu. Võib-olla saab selgitusest eesti keelsele vastele abi.
to beast: ütled et paljud väiksemad jäävadki prototüüpidega maadlemise juurde. Kuidas suurematega, näiteks UTX või PLUG on, neil on ju töötavad koduelektrijaamad valmis ja peaksid 2002 jaemüüki jõudma.
Kui keegi tahab materjali leida otsiga suvalisest otsingumootorist märksõna "proton exchange membran" alt.
Kui keegi tahab materjali leida otsiga suvalisest otsingumootorist märksõna "proton exchange membran" alt.
Olen mõnes eestis avaldatud teaduslikus artiklis fuel cell-i tõlkena näinud sõnu "KÜTUSE ELEMENT". Kuidas suhtute sellesse?
to yaak: Pidasin silmas, et paljud väiksemad Fuel Cell tehnoloogiaga tegelevad firmad on liialt riskantsed. Ja UTX-i puhul on tegemist tunduvalt laiema ettevõttega ja Fuel Cellidega tegeleb vaid väike osa. PLUG tundub suhteliselt kindlana.
Ballard on toimetanud kliendile oma esimese 250kW statsionaarse fuel cell elektrijaama
http://biz.yahoo.com/bw/000905/ballard_po.html
Statsionaarsed jaamad on siiani olnud Plugi ala. PLUGil on aga viimasel ajal olnud suuri raskusi. Nad on oma toodete lanseerimisgraafikutest kõvasti maas. Segaseks on muutunud suhted nende peamise kliendi GE-ga. PR osakond paneb suhetes investoritega kõvasti mööda. Pealik vahetati välja. Kogu selle tulemusena on PLUG kukkunud aprilli algusega võrreldes umbes 50%.
Mina ei julgeks praeguses seisus PLUGi peale panna punast krossigi. Küll aga tundub BLDP hea valik olevat.
http://biz.yahoo.com/bw/000905/ballard_po.html
Statsionaarsed jaamad on siiani olnud Plugi ala. PLUGil on aga viimasel ajal olnud suuri raskusi. Nad on oma toodete lanseerimisgraafikutest kõvasti maas. Segaseks on muutunud suhted nende peamise kliendi GE-ga. PR osakond paneb suhetes investoritega kõvasti mööda. Pealik vahetati välja. Kogu selle tulemusena on PLUG kukkunud aprilli algusega võrreldes umbes 50%.
Mina ei julgeks praeguses seisus PLUGi peale panna punast krossigi. Küll aga tundub BLDP hea valik olevat.
keegi soovitas siin ükskord osta FCEL aktsiaid, eks ma ostsin siis Westmehe Marketplayeri mängus. Alates vÕistluse algusest on see aktsia tÕusnud 84%
Jah, FCEL hind on kerkinud eriti vahvalt pärast 23.08 avaldatud teadet 1:2 splittimise kohta 06.09 seisuga.
30.08 avaldati järjekordne kvartaliaruanne
http://news.stockmaster.com/display_news.asp?mode=news&doc_id=BW20000830BW2225&ticker=FCEL&UPT=8441
, kus muu hulgas juttu sellest, et FCEL demonstreeris 250 kW seadet. Seega võimalik järeldada, et Ballard selles asjas väheke kaugemale jõudnud on.
30.08 avaldati järjekordne kvartaliaruanne
http://news.stockmaster.com/display_news.asp?mode=news&doc_id=BW20000830BW2225&ticker=FCEL&UPT=8441
, kus muu hulgas juttu sellest, et FCEL demonstreeris 250 kW seadet. Seega võimalik järeldada, et Ballard selles asjas väheke kaugemale jõudnud on.
Selles kontekstis t4hendab cell osakest, elementi, rakku... korrektne on kytuseelement, aga samas kqlab kohmakalt.
Eile oli mingis Eesti telekanalis saade tuleviku autodest, kus muuhulgas demonstreeriti BLDP-s väljatöötatud Fuel Cell mootori katsemudelit A-seeria MB-l. Maks kiirus 130 km/h, see on vist vähe, et bensumootoritega võistelda.
Auto kütust - vesinikku olla võimalik ballooni asemel hoida mingis tahkes grafiidises materjalis ja 55 l (bensu)paagiga võib sõiduauto läbida 2000 km.
Auto kütust - vesinikku olla võimalik ballooni asemel hoida mingis tahkes grafiidises materjalis ja 55 l (bensu)paagiga võib sõiduauto läbida 2000 km.
Sander küsib tuuleenergia foorumis väga õieti, mis on asja mõte, kui Fuel Cell energiaallikaga auto kasutab ikkagi orgaanilist kütust. Asja iva võiks olla energiaallika kasuteguris, biokütuse kasutamise lihtsuses ning saaste puudumises.
Mäletan keskkoolist, et sisepõlemismootori kasutegur oli 30 kandis, diislil veidi kõrgem. Loogiline, et protsessori abil juhitud ja muul kombel arendatud mootorid saavutavad enamat, kuid tõenäoliselt ikka tublisti alla 50(parandatagu, kui eksin). Milline on FC kasutegur? Pole eriti reklaamitud, ei tea. Aga kui 55l kütusega läbitakse 2000 km, siis tuleb see sisepõlemismootorist tublisti kõrgem. Teisisõnu, võtmeks energia hind kilomeetri kohta ja kogu ajami maksumus. Pealegi on mootorikütus tänaseni piisavalt odav, kuna piiritust kasutatakse selleks väga vähe, kuigi asi keeruline ei ole.
Hind peab ostja panema valima 130 km/h arendava FC auto, kõige eelduseks aga vastava valiku võimalus.
Mäletan keskkoolist, et sisepõlemismootori kasutegur oli 30 kandis, diislil veidi kõrgem. Loogiline, et protsessori abil juhitud ja muul kombel arendatud mootorid saavutavad enamat, kuid tõenäoliselt ikka tublisti alla 50(parandatagu, kui eksin). Milline on FC kasutegur? Pole eriti reklaamitud, ei tea. Aga kui 55l kütusega läbitakse 2000 km, siis tuleb see sisepõlemismootorist tublisti kõrgem. Teisisõnu, võtmeks energia hind kilomeetri kohta ja kogu ajami maksumus. Pealegi on mootorikütus tänaseni piisavalt odav, kuna piiritust kasutatakse selleks väga vähe, kuigi asi keeruline ei ole.
Hind peab ostja panema valima 130 km/h arendava FC auto, kõige eelduseks aga vastava valiku võimalus.
Tundub et parem nimi on vist energiapatarei ehk ENP.
ENP on eesti keeles lihtne hääldada ja tuletab energiapatareid tähtede kaudu meelde ka.
ENP on eesti keeles lihtne hääldada ja tuletab energiapatareid tähtede kaudu meelde ka.
Pole paha, aga "patarei" nagu eeldaks iseenesest, et energiaga tegemist.