Ampler Bikes elektrijalgrattad

Transport liigub järjest jõulisemalt elektrile üle ja näha on ka kasvu Eesti investorite huvis selle valdkonna vastu, näiteks ka Skeletoni vastu Harju Elektri teemas. Samad tendentsid on toimumas ka jalgrataste seas, elektrirattad on kõige müüdavam elektriline transpordivahend, 2016 aastal müüdi ligi 35 miljonit e-ratast kokku $15,7 miljardi eest ja huvitavaid arenguid on oodata ka edaspidi. Tegu on linnapiirkonnas ühe kiireima ja energiaefektiivseima transpordivahendiga, millega saab ka näiteks higiseks saamata tööle jõuda ja sõltuvalt elektritootmise viisidest võib ka üks energiaefektiivsemaid transpordivahendeid olla.

Eestis on ka valdkonnas mitmeid tootjaid, kaugemale jõudnute seas on Stigo, mis toodab Hiinas ja Ampler Bikes, mis paneb rattaid kokku Tallinnas. Viimase osalus on kaubeldav Funderbeami järelturul ja see võib äkki oma (viimaste tehingute järgi) umbes €3,7 - 4 miljoni mcapi juures pakkuda teatud huvi kasvu otsivale ja kõrgema riskitaluvusega investorile. Seetõttu võiks Ampleril ka olla oma teema LHV foorumis, üks huvipakkuvamaid kiire kasvuga väike-ettevõtteid, mis on ka järelturul kaubeldav ja laiemale investorite ringile ligipääsetav.

Senised tulemused: Ampler tegi 2015 alla €20k käivet, 2016. aastal €314k, lõppenud aastal 1,08m (eesmärk oli küll €1,4m) ja alanud aastal on eesmärk enda müügimahtu kolmekordistada. Eesmärk ei tohiks olla liiga kõrge, kuna eelmise aasta põhilisel müügihooajal oli Ampleri e-rataste ooteaeg vähese käibekapitali ja sellest tuleneva laovarude nappuse tõttu ligi kolm kuud. Nende toode peab päris äge olema, et Lääne-Euroopa kliendid olid nõus 100% ettemakset tegema üle €2000 maksva ratta puhul ja 3 kuud ootama väikse tundmatu Ida-Euroopa ettevõtte toodet… Ise Ampleri omanikuna võin julgelt öelda, et ongi väga äge ratas.



Väljavaade käesolevaks aastaks: Käesolevaks aastaks on ooteaeg langenud kolmelt kuult kolmele nädalale, veebruari lõpus tulevad välja uued täiustatud mudelid, käibekapitali puudus enam kasvu pidurdamas ei ole ja mais avatakse ka Berliinis uus flagship pood (algne eesmärk oli küll veebruaris avada) ja hoolduskeskus, mis kõik aitavad selle aasta müüki tõsta oodatavalt €3-3,5 miljoni kanti. Ettevõte keskendubki hetkel saksakeelsetele turgudele, Eesti osa käibest on langenud alla 10%. Sügis ja talv on rataste müügis tüüpiline hooaja väline aeg, osalt seetõttu on tokeni hind ka alanenud peale viimase rahastusvooru järgset hüpet. Eelmisel aastal palgati ka uus müügijuht, kelle abiga suudeti oktoobri müügikampaaniaga teha täiesti offseason ajal €166k käivet, mis annab hea aluse oodata, et kevad-suvisel müügihooajal suudetakse seniseid numbreid ka oluliselt ületada. Veebruari lõpus on juba esimene suurem rattalaat Saksamaal, kuhu Ampler ka minemas on ja peale seda võib hakata ootama müügi kasvu. Tüüpiliselt märtsis hakkab käive olulisemalt kasvama ja aprill-juuni on parim müügiperiood, hooaja ja hooajavälise aja käibed võivad kordades erineda. Viimastel kuudel on teadlikumad huvilised ka ostu edasi lükanud, et uut mudelit saada.

Aruandlus: Ettevõte paneb igakuiselt Funderbeami üles ka ülevaateid, mis on seal investori staatust omavatele inimestele nähtavad. Hetkel küll neil igakuine jooksev raamatupidamine veel nii heal tasemel pole, juppide ostud kantakse kohe kuludesse, mitte laovarudesse või teel olevatesse laovarudesse. Jooksev kasumiaruanne näeb seetõttu reaalsusest kehvem välja. Eks veidi moonutatud pilt finantsseisust lisab mõnevõrra lisariske investoreile, aga on alust loota, et see seis paraneb lähikuudel. Varase faasi ettevõttel ei saagi päris kõiki aspekte kohe algusest oodata päris börsiettevõtete tasemel, Ampleri jaoks pole see seni prioriteetides piisavalt kõrgel olnud. Nad on keskendunud pikemale perspektiivile ja lühiajaliselt investorite huvidele vastu tulek pole nii tähtis neile olnud. Aga pildi saab igakuiselt ette küll, kindlasti palju parema pildi kui HAE kaudu Skeletoni väärtuse kasvule panustades.

Riskid: Varase faasi ettevõtetega kaasneb päris lugematul määral riske, mida vast ei ole mõtet siin loetlema hakata. Lisaks mainitud puudujääkidele jooksvas raamatupidamises on ka järelturu käibed väikesed, €5-10 000 kandis kuus, kuna free float on ainult 410 000 tokenit. Teisisõnu sisenemine-väljumine võib olla aeganõudev protsess. Võimalik, et mingi hetk listitakse ka Fundwise'i kaudu tõstetud investorite osalus, siis võiks likviidsus natuke paraneda.

Seni on Ampler pakkunud esimeses rahastusvoorus osalenud investoreile ligi 300% tootlust kahe ja poole aastaga (premoney oli €750k ja tõsteti veidi üle 90k) ja ka viimase vooru investorid on üle kümne protsendi üleval 8-9 kuuga. Praeguse suhteliselt väikse ettevõtte väärtuse juures võib korraliku täideviimise ja korraliku kevadise müügihooaja puhul olla optimistlik küll Ampleri väljavaadete suhtes. Ettevõte on seni nii prognoose ületanud esimesel paaril aastal, eelmine aasta jäädi mõnevõrra alla, aga seni on igati ägedalt toimetatud. Viimastel aastatel üle 200% aastakasvu näidanud ettevõtte puhul võib selline 1-1,3x prognoositavat käesoleva aasta käivet hinnatase kasvuinvestoreile huvi pakkuda.

Lahtiütelus: Oman

Vahepeal on veidi uudiseid olnud:

Uued rattamudelid tulid välja ja said päris palju kajastust välismaal: https://www.theverge.com/2018/2/21/17035238/ampler-e-bike-curt-stout-stellar-price-date

Rattaid tutvustati 21. veebruaril ja käidi ka Essenis rattamessil, veebruari käive tuli u €155k, millest 47 ratast müüdi ehk üle €100k käivet tuli viimase 7 päevaga. Eks turg ootas ka uusi rattaid, aga tegu on ka väikse vihjega, milliseid numbreid võiks müügihooajal näidata ja et aasta eesmärgid väga ebarealistlikud ei olegi. Ootan huviga nende märtsi ja ülejäänud kevade müüginumbreid, veebruar oli sisuliselt veel offseason.

Nüüd on e-hääletamisel (Saksamaa?) parim e-ratas ja Ampleri Curt mudel on hetkel teisel kohal: http://cyclingworld.de/e-bike-award-2018/ Nüüd oleks vaja, et eestlased kasutaksid enda supervõimet, online hääletamist ja aitaks Ampleril taas see võistlus kinni panna. Saksamaal on see korralik müügiargument küll. Ma pole küll päris objektiivne siinkohal, aga Ampleri ratas näeb oluliselt etem välja kui praegu esikohal oleva Diavelo (neil fb's 306k laiki) ratas.
Kuidas neid müüginumbreid kümnetes loetakse? See on massiivselt buumiv sektor, graafik on selline: https://twitter.com/asymco/status/973951579949862915. E-rataste kogumüük euroopas väidetavalt 2M tk. Otsustati kapitali ja tootmis/müügikogemuse puudumisel pigem väikest butiiki pidada?
Amplerit ja Diavelot disaini osas võrrelda ei ole eriti võimalik. Ühel nimelt on see olemas ja teisel ei ole teps mitte - ning see võrdlus ei ole paraku Ampleri kasuks.
hex
Kuidas neid müüginumbreid kümnetes loetakse? See on massiivselt buumiv sektor, graafik on selline: https://twitter.com/asymco/status/973951579949862915. E-rataste kogumüük euroopas väidetavalt 2M tk. Otsustati kapitali ja tootmis/müügikogemuse puudumisel pigem väikest butiiki pidada?


Sõltub mis ühikuid mis kontekstis vaadata. Nädalas "kõigest kümneid" ehk +€100k nädalaga müüa võib kindlasti "elu näinud foorumlase" kohta väike näitaja olla, aga reaalsuses neljandal tegevusaastal sellist nädalakäivet näidata ei pruugi samas nii kehv äkki ka olla. Neljandal tegevusaastal ja üleüldse jõuda +€100k nädalakäibeni nii lumme kusta tulemus pigem ei ole. Delfi kommentaatori stiilis nalju võib iga üks teha. Minu piiratud kogemuse pealt on Ampleril pikalt kõige parem enda eesmärkide saavutamise võime nii varases staadiumis ettevõtete kohta ja nende eesmärgid nii väiksed ei ole olnud ja ei ole tuleviku kohta ka. Sai esimeses postis Ampleri numbreid välja toodud ja senine +200% aastakasv ei ole turule küll alla jäänud, hoopis vastupidi.

Tegu ei ole mitmekümne miljonise mcapiga ettevõttega, vaid hetkel €5m kandis oleva turuväärtusega ettevõttega. Võrreldes näiteks Lavelle'iga: https://www.seedrs.com/lavelle-bikes või Boltiga https://www.seedrs.com/bolt mis mõlemad on pre-revenue, siis ei ütleks, et Ampler enda tulemustega ülehinnatud oleks. Äkki kogenud foorumlased siiski ei pahanda, et OEG1T tüüpi ülevõtukandidaatide kõrval räägiks siin foorumis ka mõnest varasemas staadiumis perspektiivikast kaubeldavast kohalikust ettevõttest.
E-bikes could be the next big thing: "And maybe that is the way to think of them: not as high-class bicycles for riders who want to sweat less, but as low-cost, low-maintenance vehicles for people who drive 3 miles to work alone. Think of an e-bike as a replacement for a car, not a manually powered bike, and suddenly it seems cheap. It seems easy. It seems green. Parking is a piece of cake. And unlike a car, it never gets stuck in traffic."


https://slate.com/business/2018/02/ubers-plan-to-rent-electric-bikes-is-good-for-uber-traffic-and-you.html: "In the U.S., bike share is still largely considered a novelty confined to universities and downtown tourist circuits, though systems in New York, Washington D.C., and Chicago have made a dent in local travel patterns. But that’s nothing compared to what has been unleashed in China by dockless bike share, the model being exported and copied worldwide by companies like Jump. The latest data suggests that the advent of dockless bikes has caused the bicycle’s share of transportation mileage in Chinese cities to leap from 5.5 percent to 11.6 percent. In Shenzhen, 500,000 dockless bikes have cut car travel by 10 percent."


Elektrirattad on ideaalsed kergema kauba veoks, näiteks toidu koju tellimise jaoks ja on mujal laiadaselt kasutusel: "Though technically illegal to use in New York state, the battery-powered bicycles have helped the city’s more than 50,000 bicycle deliverymen keep pace with perennial demand for take-out food and surging requests for deliveries of groceries and consumer products. The bikes are perfectly suited for the demands of the job: They facilitate affordable, rapid transportation of lightweight goods through a metropolis with virtually no remaining streetspace, without generating exhaust or noise." allikas


Samuti on sarnaselt elektriautodele ka elektriratastel mitmetes riikides subsiidiumid, saadakse riiklikul tasemel aru nende soodustamise vajadusest. Näiteks Prantsusmaal, Norras, Rootsis, kaalutakse UKs ja Soomes.
Kas sa kujutad ette ülikonnas meest rattaga tööle sõitmas? Mina ei kujuta.
Ja veel, ühel futu-asjal võiks ka futu-disain olla, igavale rattale elektrimootori külge kruvimine ei ole küll asi mis mind seda ostma paneks, seda enam lumehelbekesi. Käisin just rattapoes, et omale uut kondimootoriga ratast vaadata, võttis päris suu ammuli kuidas rattadisain on mõne aastaga edasi arenenud, ja nüüd Ampler loodab mingi 20 aastat vana disainiga elektrirataste turul läbi lüüa.
Fake McCoy
Kas sa kujutad ette ülikonnas meest rattaga tööle sõitmas? Mina ei kujuta.
Ja veel, ühel futu-asjal võiks ka futu-disain olla, igavale rattale elektrimootori külge kruvimine ei ole küll asi mis mind seda ostma paneks, seda enam lumehelbekesi. Käisin just rattapoes, et omale uut kondimootoriga ratast vaadata, võttis päris suu ammuli kuidas rattadisain on mõne aastaga edasi arenenud, ja nüüd Ampler loodab mingi 20 aastat vana disainiga elektrirataste turul läbi lüüa.


Investorina mind ei huvita, kas toode läheb peale kogu turule, vaid mis määral läheb ja kuidas oma sihtturule peale läheb. Eesti konteksti ja kogemuse pealt järelduste vedamine on investeerimises küllaltki ohtlik. Meil isikliku transpordi puhul nii kui tehakse läbimurre keskklassi, nii vabatahtlikult "maksustatakse" ennast vaeseks tagasi uue auto liisimisega. Jõukamates ühiskondades see väga keiss ei ole. Ei oska öelda, kuidas ülikondades meestele ratta peal sõit peale läheb, äkki keegi viimasel paaril aastal Amsterdamis või mõnes teises rattarohkes riigis käinu oskab linnapildi järgi öelda. Elektrirataste suurem võidukäik on viimaste aastate teema olnud ja sellega võiks ka elektrirattad olla nüüd teoreetiliselt ülikonnas sõitjate seas levima hakata (kuna on võimalik vältida higiseks saamist) Aga kokkuvõttes see väga tähtis ei ole, pole tingimata Ampleri sihtgrupp.



Pilt Ampleri boksist viimaselt laadalt veebruari kuukokkuvõttest. Ardo (CEO) sõnul on nende boks Saksamaa B2C rattamessidel ikka pidevalt rahvast täis. Asutajad ja meeskond ise liiguvad regulaarselt rattamaailmas ringi ja kindlasti on neil parem arusaam kui meil, et millised rattad turule peale lähevad ja kas ja kui palju nõudlust nende järgi on. Ampleri senine +200% aastakasv on seda kinnitanud.
Ma arvan, et elektriratas ratast väga ei asenda. Tänapäeval on peamine probleem, et liigutakse vähe. Kui sa juba ratta selga oled ennast ajanud, siis mina eelistan elektrimootorile pedaalimist, et saada mingisugnegi füüsiline koormus. Mingil määral võiks elektriratas asendada mopeede, või siis jääda sinna vahepeale. Autot võibolla vähem, aga oleneb teedest.

Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline. Eks ta selline väiksem niššiteema ole, et omada mingisugust turuosa ja müüa kogust on vaja suuremat brändi, samas põlveotsas nokitsemiseks on hea küll.
Kusjuutes võib vabalt asendada. Ega elektrikad funktsioneerivad edukalt ka tavarattana, sõitja enda valida on, kui palju see hoogu juurde annab. Kõige suurema võimsusega liigub väga kerge vaevaga, liigagi kergelt. Mulle meeldib pikemaid otsi lasta just nii, et panen õrnalt toetama sõitu ja niimoodi saab väga mõnusa madala pulsiga trenni teha. Tavarattaga või joostes mul ei tuleks pähegi üle tunni aeroobset teha, aga Ampleriga on mõnus ka 1,5-2h kihutada ja linna avastada. Statistika näitab ka, et võivad tavarattaid asendada. Elektrikad moodustavad järjest suurema osakaalu müüdud uutest ratastest, Lääne-Euroopas 20-30% vahel, rattamaailma liidris (ja suunanäitajas?) Hollandis 30% kandis ja nende osakaal jõudsalt kasvab 20-50% aastas samal ajal kui uute tavarataste müük püsib kas paigal või kukub.

Konkurentsisituatsioon on praegu veel vägagi soosiv, suuri võitjad pole selgunud ja selleks on võimalust saada kõigil tootjatel, ka Ampleril. Praegu on veel võimalik vägagi häid marginaale saada ja kuivõrd Ampleri online müügimudel jätab edasimüüjad vahelt ära, siis neil on vähem survet marginaalidele. Kui neil õnnestub täita käesoleva aasta käibe-eesmärk €3-3,5 miljonit, siis see peaks tähendama ligi €600 000 EBITDAt. Ampler teeb ka oluliselt tööd, et nad oleks Saksamaal tuntud bränd, Saksa turg on aastas ligi €2 miljardit ja sellega pikalt suurim ja olulisim Euroopas, näiteks Hollandi e-rataste turg on €300 miljoni suurune. Rattahuvilised juba eelmise aasta messidel tulid juurde ja teadsid Amplerist, see aasta vast teatakse rohkemgi. Amplerit teatakse Saksamaal kui väga hea kvaliteediga tootjat ja veel parema hinna-kvaliteedi suhtega tootjat, Ampleri fb's käib ka pidevalt saksakeelne arutelu: https://www.facebook.com/amplerbikes/
siimos
Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.
Nii oli. Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra, päris niisama ei saada Lääne-Euroopa klient €2,5k kolmeks kuuks väikse Ida-Euroopa ettevõtte konto arvele, Ampleri ratas peab lihtsalt nii hea olema, et inimesed olid valmsi oma rahaga niimoodi riskima ja ootama. Eelmine aasta nad olidki rohkem üle, nad olid ühed esimesed Euroopas, kes nii ilusti aku ja muud asjad raami ära peitsid, nüüd on see rohkem levinud. Käesoleval aastal on jätkuvalt 100% ettemaks, aga ooteperiood on saadud alla 3 nädala peale ja turg on vägagi nõus ostma. Seni on Ampler omas valdkonnas olnud pigem suuna näitaja kui sabas sörkija ja loodetavasti suudavad seda positsiooni hoida.
jahe
siimos
Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.

Mis selles väites vale on? Kit'e tavarataste elektriseerimiseks või uue kodu-ehitamiseks on kümneid turul ja milles see nõudluse rahuldamise probleem seisneb? Lisaks uutele nimedele pakuvad ka vanad rattatehased e-bike, vali ja osta.
@madis "Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra" - jah aga neid inimesi polnud teab mis palju. Jah osadele meeldis disain, aga turuosa?
Disaini koha pealt veel, nii kaua kui sel rattal on lahtine ketiratas, peab ju enne sõitu minekut rattapüksid jalga ajama ja kui juba rattapüksid jalas, miks siis veel seda mootorit vaja on? 40km/h võtab ikka tavalised püksisääred korralikult laperdama, ja kui nad just sinna vahele ei jää, siis õliseks saavad kindlasti.
@FMC, mine vaata mõnda euroopa suurlinna ja sa näed hulgim ülikonnas rattureid, pole vaadanud kas kasutavad pesupulka, topivad sääre soki sisse või mõni muu lahendus. Paljudel ratastel on need kaitsed ka:
opex
jahe
siimos
Teine teema on konkurentide rohkus. Kui vaadata juba suuremate messide osalejate arvu. Tänapäeval võib iga tehnikahuviline põlveotsas e-ratta valmis meisterdada, konkurents on selles valdkonnas ülitihe ja eristuda keeruline.

See väide on konkreetselt vale. Turg on kiires kasvufaasis ja nõudluse rahuldamisega on probleeme. Konkurents muutub tihedamaks küllastuma hakkaval turul. Sinna on veel aega. Ja päris kitsaks läheb küpsel turul.

Mis selles väites vale on? Kit'e tavarataste elektriseerimiseks või uue kodu-ehitamiseks on kümneid turul ja milles see nõudluse rahuldamise probleem seisneb? Lisaks uutele nimedele pakuvad ka vanad rattatehased e-bike, vali ja osta.
@madis "Eelmine aasta kliendid olid nõus ootama 100% ettemaksu tingimustes Ampleri rattaid 3 kuud. Mõelge selle fakti peale korra" - jah aga neid inimesi polnud teab mis palju. Jah osadele meeldis disain, aga turuosa?


Esmapilgul võib ju tõesti väike turuosa tunduda ja objektiivselt võttes see ka seda on. Samas kui vaadata ettevõtte arengulugu, siis ikkagi väga tubli tõus on olnud. Ampler ei alustanud mingi €10-100m investeeringu pealt rattatehasesse vaid tõsteti ühisrahastusega kõigepealt 2015. aastal Fundwise'ist €91,5k ja eelmine aasta Funderbeamist €410k. Selle pealt eeldada juba kohe €50-500m käivet on ka natuke optimistlik. Objektiivselt võttes on vägagi tubli tööd teinud Ampleri tiim, et kusagil Eestis turust ees olevad rattad välja töötada ja siis onlines ettemaksuga suutsid põhimõtteliselt esimese müügiaastaga teha €1,08 miljonit ära eelmine aasta.

Eks riskid on Ampleriga kõrgemad, aga sama on ka olnud tootlus. Esimese raundiga võrreldes on investor teeninud ligi 500% alla 3 aastaga (pre-money oli €750k ja post-money €841,5k) ja eelmise rahastusvooruga alla aasta tagasi ligi 50%. Riskid on igas investeerimisvaldkonnas, näiteks OEG ja Tallinki puhul on investorid riskide kõrvale ainult dividende saanud, Ekspressi, Baltika, Arco, Nordeconi, Trigoni ja Skano investorid on pikema aja peale ainult riskide realiseerumist saanud, kõigil neil graafikud miinuses peale IPOt.

Ampler kaupleb praegu umbes 1,5x käesoleva aasta prognoositavat käivet ja 8x EBITDAd, kusjuures käibekasv on 200% kandis ja ka järgmise aasta puhul ei räägita mingist 50% kasvust, vaid hoopis kõrgemast. Kui nüüd võrrelda Balti börsil kahe väiksema kiire kasvuga ettevõttega, siis Madara tuli börsile ~3,1x jooksva aasta prognoositavat käivet ja tõusis kohe ligi 4 juurde järelkauplemisel, tulude prognoositav aastane kasv ligi 30% aastas, Amplerist oluliselt väiksem. Linda nektaril olid käibekordajad samuti aja jooksul 3 ja 4 vahel ja ettevõtet on räsinud mitmed probleemid, käive polegi oluliselt kasvanud, peale 2016 aasta hüpet on tagasi alla tulnud. Usa börsil sellised 30-50% aastas kasvavad ettevõtted kauplevad oluliselt kõrgematelgi kordajatel. Mingil määral võib Amplerit ka startupiks pidada ja startuppidel €100k mrr (kuukäive) võib tähendada €10m hinda, aga Ampleril on eesmärk aprillis-mais teha juba ligi €400-500k. Ärme vast startuppide ja USA kordajatega siiski võrdle, aga mingi investeerimisvõimalus võib Ampleris olemas olla ikkagi. Üldiselt on kiirelt kasvavate ettevõtete puhul hinnastamisel võlusõnaks justnimelt käibe kasvukiirus ja seda on Ampleril vägagi ette näidata.
Kett on ratta puhul ka päris aegunud tehnoloogia, kahjuks eestikeelset vastet ei tea, aga belt drive on Ampleri mudelitel täitsa tellitav lisavarustusena ja on palju vastupidavam ja mugavam, mingit õlitamist pole vaja. Ise kasutan just seda.

madis43
Kett on ratta puhul ka päris aegunud tehnoloogia, kahjuks eestikeelset vastet ei tea, aga belt drive on Ampleri mudelitel täitsa tellitav lisavarustusena ja on palju vastupidavam ja mugavam, mingit õlitamist pole vaja. Ise kasutan just seda.



Hammasrihm võiks olla eestikeelne vaste.
Mulle jõudis see äriidee nüüd kohale. See ratas on neile, kes ei soovigi, et keegi aru saaks, et neil elektriratas on. Selles segmendis muidugi ollakse nõus 100% ettemaksuga, pika ooteajaga ja kõrgete marginaalidega.
Kuidas selle firma aktsiaid saaks osta?
Eks ettevõtte varase faasi puhul võib ju börsiettevõtetega harjunud investoreile nalja teha väiksemad numbrid ja ideaalsele alla jääv raamatupidamine. Hea stoori selle kohta siitsamast Eestist.

Paar investorit olid Taxify'sse küllaltki alguses sisenenud. Mingi hetk nad vaatasid Taxify numbreid ja ei tundunud midagi klappivat, preseka peal näidati liiga suurt arvu taksosid (vist oli Hollandis), aga äpis oli reaalselt näha mõnda üksikut. Taxify oli saanud mingi suurema taksofirma endale kliendiks, aga reaalselt oligi äkki paarkümmend neist programmi kasutama hakanud. Investorid vaatasid, et mingi huiamine käib, müüsid käbe enda osalused maha ja jäid 20-100x tootlusest ilma. See pole mitte protsentides tootlus, vaid kordades! Millest nad siis lühinägeliku tähenärimise tõttu ilma jäid, tuleks ikka veidi suuremat pilti vaadata varase faasi investeeringute puhul kui 1-2 väiksele puudusele viidata. Alguses ei olegi tihti numbrid ideaalsed ja raamatupidamine võib olla natuke omamoodi.

Ampleri puhul mingite kodulehe külastuste või FB like'ide taolise juraga ei kisata, räägitaksegi reaalsest müügist ja kuidas nad seda saavutavad. Eks iga investori enda otsus, kas 200% käibekasvu näitava ja 1,5x käesoleva aasta prognoositaval käibel kaupleva ettevõtte puhul teha nalja või võib seal ikkagi mingi investeerimisvõimalus olla.