SpaceX

ymeramees
https://www.instagram.com/p/BZnVfWxgdLe/

Nagu Vändrast saelaudu.


Tegin uue teema, et Tesla teemat Elon Muski kosmose vallutamise plaanidega ei risustataks. Need on siiski 2 erinevat ettevõtet.

SpaceX IPO tuleb kindlasti. Usun et hiljemalt 2020. aastal. Musk väljub Teslast, tekib hunnik vaba raha ja see jaotatakse ära Boring Company ja SpaceX vahel ning tehakse viimasega IPO.
Siin siis täispikkvideo Muski esinemisest täna lõppevalt rahvusvaheliselt astronautika kongressilt IAC2017 Austraalias:

https://www.youtube.com/watch?v=tdUX3ypDVwI&t=0s

Marsile minek pole ainult ühemehe unistus. Ka Lockheed Martin plaanib seda teha, kuigi esimeses lähenduses mitte kohe maanduda vaid orbiidil tiksuda mingi aastakese ja siis tagasi tulla. Ja seda mitte ainult oma rahadega vaid pigem NASA jt koostööpartnerite rahade ja teadlastega koostöös.

https://www.youtube.com/watch?v=-s5pK-VAteY

https://www.youtube.com/watch?v=lLzIZnOEI6k

Samalt konverentsilt Lockheed Martini täispikk esinemine:

https://players.brightcove.net/5483960636001/B1l6owAlYZ_default/index.html?videoId=5592519786001

Loogiline oleks, et ei SpaceX ega keegi teine üksinda ei ponnistaks ja meeletut raha sinnna alla magama ei paneks, vaid see olekski mitme firma ja NASA koostöö. Praegu tundub küll pigem, et eraettevõtteid, mis orbiidile minna tahavad, tekib juurde ja koostöö asemel toimub konkurents klientide tellimuste pärast. Kui low-earth orbit lennud on kasumlikud, siis Marsile lendamine pole seda mitte. Esialgu tuleb luua toimiv ja ohutu transpordisüsteem, seejärel arendada välja eluks kõlbulik inimasula kas Marsi pinnal või selle sees, alles siis saab lennupileteid müüma hakata, hotellitubasid rentida jne. See on investorite jaoks ikka vastuvõetamatult pikk ajahorisont eraettevõtte jaoks, isegi kui selline rahahulk leiduks, et see investeering ära teha ja Marsil mingi küla valmis ehitada.

Elon Muski osalus Teslas on hetkel väärt ca 10 miljardit. Selle müügist ei piisaks, SpaceX peaks LEO transporditeenuse abil kõvasti raha juurde teenima ja eks nad seda teevadki. SpaceX kommertslendude turuosa kasvab kiirelt ja on järgmiseks aastaks juba üle 60%. Eks see ymeramehe postitatud Vändra saelaua link ongi üks täiendav võimalus raha teenida. Isegi kui sellega inimesi kiirelt teisele poole maakera lennutada on liiga ohtlik, siis võib-olla leidub mingi ülimalt ajakriitiline kaup, mida on vaja ülikiiresti kaugele liigutada.

SpaceX IPO abil saaks suhteliselt kiirelt tõsta puuduolevaid miljardeid juurde. Vaadates kui edukas on Musk aasta aasta järel kahjumit tootva Tesla jaoks raha tõstmisega, siis pole kahtlustki, et ta teeb sedasama ka SpaceX puhul ja investoritest tal puudu ei tule. Praegu peaks Muskil veel enamusosalus olema SpaceX-s, Teslas on see vaid ca 20%.

LEO lastide turuosa on siiski umbes kolmandik, kui Rahvusvahelise Kosmosejaama teenindamine ja USA sõjavägi välja jätta (mis ilmselt ei ole poliitilistel põhjustel kasvavad turuosad). Põhimõtteliselt ongi kogu see segment neil juba käes, Iridium vist ühe sutsaka ostis veel venelaste käest, kuna SpaceX on graafikust kõvasti maas. Kommertsturu põhiosa moodustavad ikka geostatsionaarsed satelliidid, mille boostereid nad küll regulaarselt tagasi saavad, aga nende taaslennutamist pole veel proovitud.

SpaceX tõenäoliselt ei ole jätkusuutlik ettevõtmine ka siis, kui nad saavad 100% hetke turust endale, sest vabaturul olevaid starte on aastas mingi 40-50tk, hind on laias laastus 100 miljonit tk. Hiinlased ja venelased ei hakka kunagi SpaceX-iga lendama, samuti on Euroopas ikkagi teatud surve taga, et Arianespace'i tööga kindlustada. Nende lootus on, et turg kasvab hüppeliselt, näiteks paberil on mitu plaani sidevõrgustikest, mis on umbes nagu Iridium või Orbcomm, aga koosnevad kümnete asemel sadadest satelliitidest.
Jah, SpaceX plaanib Internet of Things jaoks omaenda sidevõrgustiku välja ehitada satelliitide baasil ja selle teenuseid siis pakkuma hakata. Isesõitvad transpordivahendid oleks kohe üks ala, kus seda vaja oleks, et auto ja pilves asuva andmelao vahel kiire andmeside igal hetkel tagatud oleks.

Teine teema on kosmoseturism. Virgin Galactic asutati juba aastal 2004. Kuigi võib öelda, et asjad pole läinud kaugeltki nii hästi kui nad võib-olla lootsid, siis seda kindlasti mitte sellepärast et poleks reisihimulisi, kes tahaks kosmoses ringi paarutada. Rikkaid reisijaid oleks kindlasti palju (muide, ka vähemalt ühel eestlasel on juba ammu kosmosesse pilet bukitiud) ja aja jooksul tooks see ka pileti hinna allapoole, kasvatades nõudlust.

SpaceX jätkusuutlikkuse kohta võib öelda seda, et selle firma edu võib olla täpselt samasugune nagu Teslal - kui ekstsentrilisel CEO-l lastakse rapsida nii nagu jumal juhatab, võib see asi lörri minna ja kõik trumbid kaovad lõpuks käest, kui tõeline konkurents uksest sisse astub. Musk on ehitanud korduvkasutatava raketi 1. astme boosteri ja teinud sellega ajalugu, tuues ühtlasi ka kosmosetranspordi hinnad kordades allapoole. Ta on kahtlemata suuteline ehitama ka "odava" raketi kosmoseturistide jaoks ja maanduma ka Kuul koos inimestega. Marsi vallutamine on aga hullumeelsus, mida üksi teha. Tohutu investeering, mille tagasisaamine on väga küsitav. Raketi ehk suudab valmis teha, aga kes rajab Marsile linnad ja ökosüsteemi ja kuidas see ennast ära peaks tasuma? Samamoodi võiks teha plaani asustada Antarktika, viia sinna inimesed elama. Aga see ei tasuks ennast ära. Praegu seal ongi püsiasustus ja väike moodulmajadega külake, aga ainult teadlaste jaoks ja kasumit teenima see ei hakkaks.
Marsile sõitmine iseenesest ei ole asjade suures plaanis teabmis kallis, kallis on sõiduki välja töötamine ja ehitamine ;) Näiteks R7, mille derivaadiks on tänapäevane Sojuz, oli algselt üldse mõeldud mandritevaheliseks ballistiliseks raketiks - Koroljov lihtsalt sokutas kosmoseprogrammi sinna vaikselt juurde. Mis muidugi tõi kaasa selle, et oma algseks eesmärgiks see väga hästi ei kõlvanud, aga noh sel hetkel kui see välja tuli polnud enam vahet.

SpaceX üritab umbes sama trikki, teha sõidukit mis sobiks nii raha teenimiseks kui ka Marsil käimiseks. Üks ei välista teist, aga noh nagu ma juba ütlesin - 150 tonnine kandevõime tähendab umbes seda, et tänases tempos aastajagu sidesatelliite saab üles lennutada kahe-kolme stardiga. Pigem osta satelliitide tootjate aktsiaid kokku, sest kui SpaceX-il läheb hästi, siis läheb neil veel paremini.
Araabia Ühendemiraadid hakkavad Marsi kolooniat ehitama...Maal.

http://mediaoffice.ae/en/media-center/news/26/9/2017/mars.aspx

Ühtlasi tahavad ka nemad Marsile lennata. Juba juulis 2020. Esialgu saadavad sinna küll mingi satelliidi.

http://www.emiratesmarsmission.ae/
http://tehnika.postimees.ee/4262325/galerii-graafik-ja-video-muski-sai-marsi-voidujooksus-vaga-kova-konkurendi?_ga=2.148693175.1664976171.1506781471-924993335.1501504114
https://youtu.be/SB4N4xF2B2w

Iridium-3 start.
Nagu kellavärk, järjekordne edukas start ja I-astme maandumine.
https://youtu.be/iv1zeGSvhIw

Echostar 5/ SES-11 start ja maandumine.
Nonii. Sondeeritakse pinda juba vaikselt.

https://www.cnbc.com/2017/10/12/morgan-stanley-sees-spacex-value-growing-to-more-than-50-billion.html

SpaceX has denied that it is preparing an initial public offering, but Morgan Stanley says the prospect should not be counted out. Upcoming projects will require significant amounts of money. "It seems reasonable to us to consider whether the company could look to access capital in the public markets," the analysts said.
http://spacenews.com/musk-offers-more-technical-details-on-bfr-system/

The discussion focused primarily on the technical aspects of the BFR system. Musk did not address any financial questions, including the cost of developing the vehicle and how the company will finance it. “I think we’ve figured out how to pay for it,” Musk said in that speech, but didn’t discuss specifics beyond retiring the company’s existing Falcon and Dragon vehicles so that those resources can be applied to BFR.

Oleks tahtnud küll kuulda mõtteid teemal, kuidas ta selle kinni maksab. Tesla osaluse müük, SpaceX IPO, kommertslennud, joint venture kellegagi jms. Ilmselgelt liiga vara sellisteks teemadeks.
Falcon Heavy esmastart planeeritud siis jaanuar 2018 ja lastiks Tesla Roadster mis saadetakse Marsi orbiidile?
Oskuslik ristturundamine Muski poolt, sama nagu Semi ja Roadster ühine avalikustamine.
https://arstechnica.com/science/2017/12/with-bowie-playing-on-the-radio-elon-musk-plans-to-launch-his-tesla-to-mars/
siimos
Falcon Heavy esmastart planeeritud siis jaanuar 2018 ja lastiks Tesla Roadster mis saadetakse Marsi orbiidile?
Oskuslik ristturundamine Muski poolt, sama nagu Semi ja Roadster ühine avalikustamine.
https://arstechnica.com/science/2017/12/with-bowie-playing-on-the-radio-elon-musk-plans-to-launch-his-tesla-to-mars/


Eks see on kindlasti maitse asi aga mulle isiklikult ei tundu selline "kosmoseprügi" Marsini saatmine väga nutikas või teedrajav. Kui ma wikist õigesti aru saan, siis Saturn V stardimassist jõudis Kuuni 1,6%, Marsini jõudmiseks on payload ilmselt veel väiksem ehk siis kuskil 1kg Marsini viimiseks põletame atmosfääris ja kosmoses 80kg (huupi pakutud number) kütust ja raketijuppe. Kui tulemuseks on kosmoses hõljuv auto, siis võib-olla see osa Tesla klientuurist, kes ostavad elektriautosi keskkonnasäästu silmas pidades, ei vaata seda väga hea pilguga?
Ma arvan, et mainekujunduslikult kavalam oleks olnud pakkuda seda võimalust kuidagi avalikkusele, näiteks viia Marsini kobar tudengisateliite vms.
Millegi süvakosmoses toimiva ehitamine-testimine-missioonijuhtimine on nii ressursimahukas, et lihtsam on 50% edulootusega raketi otsa tõesti midagi suvalist panna. Tudengid tahavad oma diplomi suurema tõenäosusega kätte saada. Isegi Eloni vana Tesla on päris probleemne last. Vibratsioon, rõhud, temperatuurid. Kui nad sellest videot või pilte tagasi tahavad saada, siis läheb asi veel keerulisemaks.
Tudengisateliidi puhul ongi kõige suurem kasu selle valmis tegemisest - tudengid õpivad seda tehes midagi. See, kui sateliit koos raketiga õhku ei lenda ja reaalselt kosmoses töötab, on selliste projektide puhul juba boonus. SpaceX'i jaoks ei tohiks kolmanda osapoole jubinate lastiks panemine olla väga palju keerulisem, kui auto üles saatmine. Tuleb kontrollida mingitele nõuetele vastamist, et last ei segaks kuidagi raketi tööd aga auto puhul on tõenäoliselt sarnaseid küsimusi.
SpaceX ütles juba ammu, et lastiks tuleb ilmselt midagi absurdi ja kogu see Tesla Roadster kosmosesse saatmine ongi esmapilgul absurd. Point on ainult selles, et meediakanalid, kes SpaceX tegemisi kajastavad on suht piiratud, aga sportautodega seotud uudiseid edastavaid kanaleid mustmiljon. Nii saab SpaceX kordades rohkem publicity‘t ja Tesla saab sealt oma osa tasuta promo. Musk saab järjekordselt oma “tasuta” publicity ja selles valguses see enam nii absurd ei paista.
Sa ei kujuta ette, mis töö on isegi tudengisatelliidi üles saatmine. See tuleb õigel hetkel ja järjekorras õrnalt karbist välja võtta ja laadida ja ühendada ja buutida jne. Tudengisatelliidid on üldiselt madalal orbiidil ja nendega on kerge suhelda. Kui midagi kaugemale saata, siis on vaja suuri antenne. Kõik need seadmed ja soft ja protokollid ja inimesed peavad enne valmis ja makstud olema, kui selgub, kas start õnnestus või mitte.
hex
Sa ei kujuta ette, mis töö on isegi tudengisatelliidi üles saatmine. See tuleb õigel hetkel ja järjekorras õrnalt karbist välja võtta ja laadida ja ühendada ja buutida jne. Tudengisatelliidid on üldiselt madalal orbiidil ja nendega on kerge suhelda. Kui midagi kaugemale saata, siis on vaja suuri antenne. Kõik need seadmed ja soft ja protokollid ja inimesed peavad enne valmis ja makstud olema, kui selgub, kas start õnnestus või mitte.


No võib-olla tõesti käiks mingi Sputniku laadse funktsionaalsusega sond Marsi juures MIT'i tudengitele üle jõu, ega ma ka nii täpselt ei tea, kuigi arvan, et isegi ainult proovimine annaks häid kogemusi. Auto saatmine tundub juba ette mõttetu aga see on rohkem maitse asi, nagu alguses mainisin.
Vahepeal käis läbi uudis ka täiendava kapitali kaasamisest:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-11-27/elon-musk-s-closely-held-spacex-raises-another-100-million

Musk, 46, has said he has no immediate plans to take the company he founded in 2002 public.