Nudistil ka aeg lõpuks oma teema saada.
Peenjoogivabrik Nudist on Eestis tegutsev veinimaja, mis keskendub eelkõige puu- ja juurviljadest madala suhkrusisaldusega kvaliteetveinide tootmisele. Nudisti bränd on suunatud traditsioonide kõigutamisele, võimalikult naturaalse ja töötlemata tooraine kasutamisele ning nn peediks peetud puu- ja juurviljaveinidele uue tähenduse andmine. Lisaks veinidele eksperimenteeritakse ka teiste tooteseeriatega nagu õlu, siider ja glögi, kuid põhifookus on läbi aastate püsinud veinitootmisel.
Nudist alustas tegevust 2016. aastal. 2017. aastal kaasati Fundwise-i vahendusel kapitali 750 000 euro suuruse pre-money väärtuse pealt ja 2019. aastal kaasati kapitali Funderbeamis 2 750 000 euro suuruse pre-money väärtuse pealt. Ettevõtte osakud on Funderbeamis kaubeldavad.
Funderbeami kampaania seisuga oli portfelli edukaim toode vahuvein Rabarbra Eesti vahuveiniturul top 3 toode ja kogu tooteportfelli turuosa oli 4,5%. Kogu ettevõtte käive on arenenud järgmiselt:
2016 | 15 000 | N/A |
2017 | 171 000 | + 1 140% |
2018 | 619 000 | + 362% |
2019 | 860 000 | +39% |
2020 | 1 200 000 | +40% |
2021 eesmärk | 1 680 000 - 2 160 000 | +40-80% |
See tähendab, et Nudist kasvatas koroona-aastal käivet 40% võrra ajal, mil HORECA sektor oli täielikus koomas. Seejuures kasvati nii jõudsalt sisuliselt ilma kahjumit teenimata (1,7% EBITDA, -0,5% kahjum). Samal ajal on jõudsalt arendatud tooteportfelli. Seda on tehtud edukalt, nt eelmisel sügisel läks müüki väga hea vastuvõtu saanud valgesõstra vahuvein Berry White.
Perioodil 2019-2020 on olnud Nudisti fookus turuosa kasvatamisel Soome turul. Selle tulemusel ollakse tänaseks olukorras, kus ALKO monopoli netipoes ollakse sees viie tootega, kusjuures neist Rabarbra on tänaseks müügis enam kui sajas poes. Teised Nudisti tooted on seni saadaval mõnes üksikus ALKO poes. Soome strateegia tulemusel kasvas müük Soomes 2020. aastal kolmekordseks.
Lisaks sellele tegutseb Nudist ka Taani turul. 2020 aprillis teatati, et pärast Nudisti edu Helsingis asuvas Mikkelleri baaris otsustati Nudisti tooted võtta müüki kõikidesse Mikkelleri baaridesse ja poodidesse Taanis. Mikkeller on õlle väiketootjate maailmas tõsine tegija, kelle 2018 käive oli 33 miljonit eurot (hilisemaid numbreid hetkel ei leidnud).
2020. aastal avati ka uus tootmishoone koos baariga Tallinnas Telliskivi kvartalis. Arvestades sektorit ja suunitlust on see place to be ja vaadates näiteks La Muu jäätisekohviku mõju majandustulemustele, siis koroona tingimustes veel realiseerimata potentsiaal (sh nii müügis kui ka toodete tutvustamisel).
2021. aasta plaanides on 40-80% käibekasv ja ettevõtte tegevuse professionaalsuse kasvatamine (protsesside viimine ühtsele tarkvarale, müügitiimi professionaalsuse tõstmine, raporteerimise parandamine), samuti tootearendus, kulude kontroll (sh investeerimine pudeldamisseadmetesse) ja ettevõtte keskkonnamõju vähendamine.
Riskid.
Ilmselt suurimaks riskiks on, et eksporttegevus kokkuvõttes ei realiseeru märkimisväärses mahus ja Nudist jääb Eestis tegutsevaks ca 1-2 miljoni eurose käibega väiketootjaks. Sellisel juhul ei suudeta suure tõenäosusega teenida enam kui 100-200 tuhat eurot aastas kasumit ja on oht, et võtmetöötajatel viskab üle. Samuti on muud tavalised väike-ettevõtetega seotud riskid, samuti alkoholisektori riskid, konkurentsiriskid jmt.
Tooraineriski hindan ma päris madalaks – rabarber ja ka nt valgesõstar ei ole toorained, millest võiks lähiajal puudus tekkida. Vastupidi, soovi korral on ilmselt võimalik toodangut kasvatada ka kümnekordseks ilma toorainega seotud probleemide otsa sattumata.
Potentsiaal.
Nudist on kasvanud kiirelt ja ka rasketel aegadel. Mulle väga meeldib nende finantsdistsipliin – võrreldes 2018. aasta lõpuga on tiimi suurus kasvanud kuuelt töötajalt kaheksale; kaasatud investeeringuid ei ole valimatult laiali loobitud ja opereeritakse/kasvatakse kasumi piiri peal. 2021. aasta osas on indikeeritud, et eelarvestatud on selliselt, et +40% kasvu korral opereeritakse nullkasumiga. Samas on koroonaepideemia möödumisel ilmselt HORECA toel pigem võimalik kasvutempot kasvatada.
Nudisti eelis on tema arenev tooteportfell. Samal ajal tegutsetakse minu hinnangul palju perspektiivikamas sektoris, kui seda on käsitööõlled – nimelt kui pruulikodasid on rohkem, kui kokku jõuab lugeda, siis uue põlvkonna, huvitavaid ja heade toodetega veinimaju annab otsida. See annab tõenäoliselt parema võimaluse hinnastada. Samuti on Nudisti tooted eristusvõimelised, mis annab talle tugeva konkurentsieelise suvalise Cava ees.
Kui vaadata konkreetselt Soome turgu, siis vahuveini kategoorias on toimunud selge liikumine kõrgema kvaliteediga toodete peale. Nagu kirjeldati Nudisti Funderbeami kampaanias, siis „in Finland there’s a clear trend towards higher quality and higher priced products. The consumption, of below €10 sparkling wines, has fallen from 66% of total wine consumption in 2016 to 38% in 2019 (comparing first-quarter sales in ALKO monopoly). The €10-14.99 range has grown from 23% in 2016 to 50% in 2019. These numbers are a clear indication to us that consumers are starting to value quality over quantity. That said, it is also significant that volumes drop 10 times when comparing €15-€20 segment to €10-€15 segment. Based on market data we are pricing our sparkling wines slightly below €15/bottle in ALKO“.
Graafiliselt ülevaade Soome turust:

Seega tegutsetakse Soome turul turusegmendis, mis annab ruumi korralikult kasvada. Kui Eesti vahuveini turumaht 2018 oli 20 miljonit eurot, siis Soome turu maht oli 90 miljonit eurot.
Valuatsioon.
Nudisti valuatsioon Funderbeamis on täna ca 2,9 miljonit eurot, olles 10% madalamal 2019. aasta post-money valuatsioonist. Minu hinnangul on tegemist ühe kõige alahinnatuma emitendiga Funderbeamis.
Tootja | Price to sales | Kasv |
Nudist | 2,4 | +40% yoy |
Tanker Brewery | 3,21 | +3% yoy |
Punch Drinks | 5,72 | +100% yoy (madalalt baasilt) |
Medvedgrad Brewery | 2,73 | +3% yoy |
Nudist (2021 sales +40%) | 1,72 | +40% |
Nudist (2021 sales +80%) | 1,33 | +80% yoy |
Laiemas maailmas on Damodarani andmebaasi järgi alkoholitootjate keskmine EV/Sales 5,86.
Kokkuvõttes seega tundub Nudist mulle tugeva tooteportfelliga, kiire kasvuga ja väga soodsa hinnatasemega tootja. Minu jaoks strong buy ja olen ka juurde ostnud sel aastal. Samas kellel vastupidiseid mõtteid, siis hea meelega kuulan ka neid. Kaupleb Funderbeami platvormil, kampaania nähtav siit: https://www.funderbeam.com/syndicate/nudist
PS! Kes proovinud ei ole, siis soovitan minna mekkima - tõesti on head tooted.
Tegemist ei ole investeerimisnõuga ja igaüks teeb enda otsused ise.