CROX - vallutab maailmaturgu

Toon Crocs’i eraldi teema alla.
Pool aastat tagasi oli CROX popp mo-mo aktsia ning ka Madis lubas temast peagi artikli ilmutada.
Crox’iga ei ole midagi halba juhtunud, vaid suurest mullist on korralikult õhk välja lastud, ning selles ei ole midagi imelikku.
Ma arven, et saame tulevikus temast veel nii mõndagi rääkida.

tänasest päevafoorumist jäi õhku küsimus selle kohta, kas tema tooted kaotavad populaarsust või on äkki tegemist lastejalanõudega

algatuseks väike videolõik, kus üks kohalik analüütik ütleb, mis ta nende toodetest arvab:
Fool Video: Stock Madness – Amazon vs. Blue Nile, Chipotle vs. Crocs

Peab vist tunnistama, et praeguse seisuga lugu üles ei pane. Arvamust sai juba avaldatud ning tõele au andes lootsin madalamat sisenemispunkti. Aga idee ise on jõus ning kauplemispositsioonina ostaks ka siit tasemelt. Ja ega lood siis sellepärast ilmumata jää, mul sahtlis veel mõni mustand. :)
sul jäi siis triggerist mingi 0.5-1$ puudu
ma eeldan, et su idee põhjused olid fundamentaalsed ja kui Crocsisse uskuda, siis targetid kaaluvad selle 1$ korralikult üles
Cocsist oleks ehk rohkem öelda kui 1 kauplemise idee, Crox on siiani olnud hot teema ja on ka edaspidi
kust see kvaliteet input siis muidu siia tuleb kui mitte LHV proffide sulest?
mis sa nendest sinna sahtlisse kirjutad, lao aga lagedale ;)
Ma arvan, et speedy mõttel on jumet - CROX teeb lihtsalt läbi (aktsionäride jaoks) väga valusat kasvuettevõttest väärtusettevõtteks muutumist. See faas on pea alati aktsiahinnas tugeva korrektuuri teinud, kuna kasvu puhul võid kõrgemaid kordajaid lubada. Äritegevuse poolt tundub mulle CROX üsna OK, lihtsalt kasv on kokku kuivanud.

P.S. Vaatasin, et peaks oma lastele ka CROXid ostma, see pole just väga odav kraam - mingi 800 eek vist paar. Kui USAs see moest minemas, siis globaalselt on küll kohti, kus see popiks saab ajada.
speedy, see fundamentaalne teema on selles mõttes huvitav, et tegelikult mõtlesin kauplemisideena. Lihtsalt siitpoolt vaadates ei saa kirjutada ostusoovitusega lugu, kus ainukeseks põhjuseks on minu usk aktsia tõusu. Seega tuleb kirjutada ettevõttest endast ja fundamentaalsest poolest, et lugejaid kurssi viia. Samas ei pruugi kauplemisidee puhul näiteks 2009. aasta prognoosid üldse määrava tähtsusega olla, aga lugeja veenmiseks tuleb need kirja panna. :)

Ehk Crocsi ei julgeks praeguse seisuga pikaajaliselt välja pakkuda, sest kristjani näites toodud hind tarbija ostujõu vähenemise tingimustes optimismi just ei süsti ning lisaks usun, et moeröögatustel (ei tea, kas seekord just sellega tegemist on, aga arvestada tuleks) on oht hääbuda oluliselt kiiremini, kui oodatakse.

See aga ei tähenda, et ei usuks tugevasse põrkesse, mis asja algne mõte ka oli. Kuna see on siin juba piisavalt selgelt välja toodud, siis loona pole enam vahet. Samuti ei taha väita, et tegu ei võiks olla suurepärase investeeringuga, lihtsalt ise selles ülemäära veendunud ei ole.

Ja mis teistesse lugudesse puutub, siis need ootavad õiget sisenemishetke.
CROXi puhul on kõige võrratum lugu selles, et oma rõvedate kaunadega on nad suutnud oma brändi juba niivõrd tugevaks timmida, et saavad nüüd juba normaalseid asju müüa (vt. crocs.com).

Asutatud 2002 aastal, (kui palju jaemüügiettevõtjaid on suutnud 21. sajandil 5-6 aastaga oma brändi pea üle maailma kuulsaks teha).
mkt. cap 1.4 billionit, seega ilus ülevõtu subjekt. Isiklikult plaanin 14-15 peal siseneda, fundamentaalid isegi väärtusettevõtte kohta väga soodsad. Klassikaline ühest äärmusest teise äärmusesse kaldumine on toimunud aktsia puhul.
Keilas Kurbuse Kaubamajas nägin - üllatus-üllatus - täna müügil juba ka croxi knock-offe, vahust tehtud kinnise nina ning tagant rihmaga no-name pastlaid. Hind 129 eeki. Eeldan et Eesti pole ainuke koht kuhu nad jõudnud on ja kahjuks selline kordi odavam piraatkräpp ei mõju originaali müügile kunagi hästi
Ma päris kasvuettevõtte staatust temalt ära võtta veel ei tahaks.
Võibolla tuleks siinkohal kokku leppida, milline tase kvalifitseerib ettevõtte kasvuaktsiaks? 30%+, 50%+ või 100%+?
Kui ma viitasin kasvu aeglustumisele 47%’le, siis pidasin silmas vaid US koduturgu. Kogu yoy müük kasvas 99%. Kui US turg on saamas “täiskasvanuks”, siis välisturud on kasvanud kiiremas tempos kui see juhtus varem kodus. Välisturgude Q4 yoy kasv oli 221%. Hetkel on välisturgude osakaal 50% kogumüügist ning 2008 jooksul see tasakaal muutub välisturgude kasuks kuni 60% müügist ning 2009 jääb koduturg alla 40%.
Kui firma enda targetit vaadata, siis 2008 käibekasvuks tuleb 37%. Ma arvan, et juhtkond on siin pigem konservatiivne. Aga kui nendest numbritest lähtuda, siis koduturu kasv aeglustub sellel aastal 20% kasvutemponi, samas välisturgude kasv tuleks üle 65%. Ma arvan, et nad suudavad üle 30% käivet kasvatada ka 2009.

Juhtkond on ise veendunud, et suudavad koduturu edu mujal maailmas korrata. Kui meil siin otsitakse Nokiat, siis Crox’il on oma Nokia olemas ning ta sisuliselt benchmark’ib oma läbiproovitud ärimudelit testesse regioonidesse. Ma pean silmas siin ka koduturul läbiproovitud toodete müümist. Uutele turgudele ei minda uue sortimendiga, vaid 2008 kevade põhimudelid on samad, mis 2007 kevadel USA’s läbi lõid.

Ma ei usu ka sellesse, et Crocs on lihtsalt möödaminev röögatus. Põhjus väga lihtne: Crocs’i ei osteta uuesti ja uuesti ainult nende välimuse pärast, vaid väidetavalt on tegemist ülimugavate jalanõudega.
Jalanõude valikus on üle 250 erineva toote ning lisaks jalanõudele müüvad nad veel särke, aksessuaare, sokke jm riideid. Tootearendusele pannakse kõvasti rõhku ning on näha, et kaubavalik on pidevalt uuenemas ning piisavalt suur, et rahuldada erinevaid maitseid ja nõudmisi. Näiteks on loodud ka highend YOU by Crocs ™ kaubamärk naistele – kvaliteetset nahast saapad ja jalanõud, hinnad algavad $200. YOU by Crocs ™

Millised riskid siis täna meid kummitavad?
Moest ja tootearendusest rääkisime, see on pigem subjektiivne teema ning keeruline mõõta ja ennustada. Tootearendus on siin võtmeks.
Peamised mured, mis aktsia on nii alla toonud, on seotud Q4 marginaalide languse ning suureneva laoga. Juhtkond seletab need teemad lahti ning annab täiesti loogilised vastused. Tasub viiamne Earnings Call transcript läbi lugeda. Siin see on:
Crocs Inc. Q4 2007 Earnings Call Transcript

Juhtkond on tuleviku suhtes väga optimistlik. Peamine probleem, millega oli vaja pidevalt maadelda, oli nõudluse piisav rahuldamine!! Ka 2007, kus müügimahud olid võrreldes varasema aastaga 2.4X suuremad, ei suudetud piisavalt kiiresti kaupa tarnida.

Marginaalid langesid kahel põhjusel:
1) suurenenud nõudluse kiireks rahuldamiseks kasutati ka lennutransporti.
Euroopasse kauba tarnimiseks on 2 moodust – laev või lennuk. Laev on odav, kuid tarneaeg on ca. 3-4 nädalat. Lennukiga saab kauba kohale mõne päevaga. Kui sa sisened uuele turule ja poed ostetakse kaubast tühjaks, siis ei tohiks olla küsimustki, et otsustada tuleb kallima kuid kiirema transpordi kasuks ning hoolitseda selle eest, et esimestel sammudel sa oma marki täis ei tee.
2) suurenenud kulutused turundusele, tootearendusele ning infratruktuuri arendusele uutel turgudel. Sammud, mis laovad põhja tulevikule ning hakkavad tagasi tootma juba 2008 keskel.

Et valmistada ette jäegmist hooaega, on juhtkond teadlikult suurendanud laovarusid.
Tootmine on selline imeloom, et ta ei suuda reageerida nõudluse hüpetele. Tootmine nõuab stabiilsust, et efektiivselt toimida. Crocs’i toodetele on välja kujunenud selge sesoonsus, kus Q1(nõrgim kuu) järel tuleb Q2 ja Q3 suure hüppega ning Q4 rahuneb natuke. Ainuke võimalus kõrghooaja nõudlust rahuldada on madalal hooajal ladu ette valmistada. Kõrghooajal on tootmisvõimsus defitsiidis ning madalhooajal ülevõimsusega.
Ladu on ette valmistatud peamiselt välisturgudele mõeldud kaubaga ehk siis eelmainitud 2007 “töötanud” nomenklatuuriga, mille järele on nüüd ka mujal nõudlus tekkinud. Tootmises tekitati sellega ka reserv kõrghooajal täiendava nõudluse rahuldamiseks.
Ladu on kasvanud lineaarselt samas tempos kui müügimahud. Müügi kasvades tuleb opereerida suuremate varudega. Tulevikus on tänane laotase igati normaalne ja õigustatud.Suure tõenäoliselt näeme lao kasvamist ka Q1 raportis.

Mina näen CROX’i täna siiski investeerimisvõimalusena ning usun, et kartused, mis hetkel aktsiat kummitavad, peagi hajuvad. Peamised väljatoodud “riskid” on tekkinud juhtkonna kaalutletud tegevuse tagajärjel, mis tegelikult loovad ettevõttele tugeva põhja tulevikus edasi minna.
Täna on Crocs kujundamas end rahvusvaheliseks superbrand’iks ning suurem osa maailmast ootab veel vallutamist.
siin ka see Piper Jaffray call, mille NC äramärkis:

Crocs' (CROX) Shareholders Are Exhausted, But Mgmt Upbeat -Piper Jaffray
March 19, 2008 9:17 AM EDT

Piper Jaffray issued a research report this morning in which it reminded investors to focus on a long-term view when looking at shares of Crocs (Nasdaq: CROX). The firm has a Buy rating and $67 price target on Crocs, which would represent a 276% gain from current levels if shares moved to this target. Piper Jaffray also has shares of Crocs on its Alpha List.

The firm recently traveled to New York in order to attend two days of meetings with Crocs' management. A major takeaway from the meetings, according to Piper, was that the Company "is taking steps to further balance production and inventory levels heading into its peak selling season."

Piper Jaffray believes that U.S. retailers are planning their businesses conservatively, but notes that Crocs is very comfortable in following this "chase-based model".

As Crocs' inventory levels have been a major concern for investors recently, the firm points out that inventory levels appear "sufficient to replenish in-season" demand. "Approximately 70% of current inventory on hand is aligned with the Company's top seven selling styles where fashion risk is low and over time, future orders will be placed against existing inventory."

The firm believes Crocs' shares have fallen so much lately (50% year-to-date) as a result of "an exhausted investor base" and says that the Company's underlying strengths still remain intact and growth assumptions seem reasonable.

Crocs, Inc. and its subsidiaries design, develop, and manufacture consumer products from specialty resins worldwide. [BCS]
Crocksid on nõmedad. Hiinas toodetakse samasuguseid kalosse murdosa hinnaga ja müüakse üle maailma 80-90% odavamalt. 5 aasta pärast ei mäleta enam keegi, misasi see Crocs oli.
Crocks ja crox:), õnnestus ka mul neid kalosse näha...ja oh seda nalja, mis mind valdas neid nähes........
paar täiendavat märkust, mis mulle meeldivad:

- 6.märtsil ostis director Marks 250'000 aktsiat ca. $5m eest (keskmine hind $20 juures)
- analüütikud on andnud CROX'le 6 OVERWEIGHT/BUY ratingut vs. 1 Sell aastast 2006
- aktsiapõhiseks kasumiks oodatakse 2.69 (2008) ja 3.22(2009) ning tänane Forward-PE on 5.49
- short ratio üle 30%, mis vajab peagi katmist

inglise keeles öeldakse sellise hinna kohta vist dirt-cheap, ma ütleks ka ridiculous
poole aasta jooksul näeme CROX'i kauplemas üle $30

tuletaks meelde, et osade kaupa oleks tark pikemaajalist positsiooni soetada, kuigi endal on kiusatus juba nüüd juurde lisada
LONG @16.92
väga hea, andke tuld
kõik võimalik negatiivne tuleb lagedale kiskuda
ehk on veel midagi ? võimalikke ohte, probleeme mis silma hakkab ?

Madis võiks siin kirjutada, miks ta kauplemise ideena tahtis välja tuua aga mitte investeerimisideena ?
rääkisid, et investeerimiseks liiga riskantne?
Kõige suurem oht on see, et saadakse aru, kui jäledad õudused need Crocsid on. Ma oleks vist neid nõus jalga panema ainult mõne purjus peaga tehtud kihlveo kaotuse tulemusena.
profit margin 20% on nii keerulise äri nagu kalosside tootmine puhul kindlasti jätkusuutlik ... forward P/E 5.49 eeldab 60% kasumi kasvu
Speedy, moemaju on maailmas piisavalt ja veel rohkemgi.
Kui Crocsi kummiplätud ära vajuvad, miks peaks siis arvama, et nende execution tranditsioonilises moesegmendis on midagi kardinaalselt uut? Eriti tingimustes, kus tarbimine jahtub üle maailma.
Edu neile maailma vallutamisel aga IMHO ei ole tänapäeval enam võimalik USA eelmise-üle-eelmise hooaja kaubaga eriti lihtsalt läbi lüüa.
mulle meenutab see kõik kommunaari puukottade lugu, kunagi kõik käisid nendega, paar aastat hiljem ainult veidrikud. ja rekkajuhid.
Ega siin muud põhjust polegi, mis juba välja ei ole toodud. Arvan, et pikas perspektiivis on võtmeküsimuseks tootearendus ning Crocsi uuetel toodetel on oht muutuda järjest tavalisemaks ning seega kaovad ära nii eelis, tuntus kui ka marginaalid. Ei ole seisukohal, et ilmtingimata nii läheb, samas ei ole veendunud ka vastupidises. Lühiajaliselt on hinnatase aga tõesti odav ja vähemalt see suvi peaks rahvusvaheline kasv (eriti Euroopa) USA ohud kuhjaga tasuma. Aga selle kaugemale projekteerimiseks mul usku/julgust ei jätku.
Ma arvan, et enamus inimesi mujal maailmas on palju lihtsamad kui te arvate ning hindavad mugavust ja praktlisust rohkem kui kaubamärkidele orienteeritud keskmine jeestlane.
Enamus inimesi siiski ei tea mis asi on Doltse ja Kabaana.
Speedy, Crocs on ju kalosside Doltse ja Banana. Samasuguseid ilma märgita juuste saab 10 korda odavamalt.