29. juunil ei seisnud Apple (AAPL) iPhone järjekorras mitte ainult ootusärevusest põlevad fännid vaid ka CIBC analüütikud. CIBC küsitles ostjate esimest lainet ning vaatlustulemused on päris huvitavad. Analüüsimaja tunnistab, et hilisemad ostjad võivad olla teistsugused ning valim erineva struktuuriga, kuid mingi pildi võib see siiski anda. Samuti oli valim suhteliselt väike – 115 õnnelikku, ootusärevust täis ja väsinud ostjat Apple ja AT&T poodides.
Kuna iPhone kuulub kõrgemasse klassi ja toote kasutusvõimalused sihivad samuti turu kõrgliigasse, siis enamus ostjaid olid keskmisest taiplikumad tehnoloogia osas, peamiselt mehed vanuses 20-40 aastat. Ei olnud üllatav, et enamus olid AT&T mobiilikliendid (50%), kuid suur huvi oli ka teiste carrieride klientide poolt: Verizon – 17%, T-Mobile – 17% ja Sprint Nextel – 13%. CIBC usub, et trend on jätkuv ning iPhone on hästi positsioneeritud AT&T konkurentide klientide ohustamiseks.
Kuid minu arvates kõige huvitavam on see, milline on olnud iPhone ostja senine lemmiktelefon ehk millised firmad kaotavad kõige rohkem vähemalt alguses iPhone tulekust. Vaatlusalustest kasutas 35% Motorola telefoni, kellest suurem osa ütles, et nad lihtsalt vahetavad oma RAZRi välja. Peamiselt peegeldab see Motorola tugevat USA turuosa (minevikus) ning samas ka kaotatud potentsiaali hetkel tänu oma nõrgale PDA/Email seadete valikule. Tundub, et Motorola on hetkel väga kehvas situatsioonis ning võimalus turuosa kaotamiseks veelgi üpirski suur – eriti oma “koduväljakul.” Teisel kohal oli RIMMi Blackberry.
Samas on huvitav teada, kui tõsiselt ostjad tootest huvitatud olid! Vastanutest 63% olid tõmmatud iPhonei järjekorda suhteliselt impulsiivselt, samas 37% olid tõsiselt otsimas uut telefoni. Võimalik, et impulsiivsed kliendid pendeldavad rohkem ning konkurentidel on neid tugeva tootearenduse puhul kerge tagasi võita. Siit tuleb välja ka asjaolu, et Apple uus toode ning hiljem ka konkurentide potentsiaalsed vastulöögid on lühendamas tootetsüklit. Samuti ootasid paljud järjekorras seisjad iPhonei ja lühiajaliselt lükkasid oma telefoniostusid edasi.
54% kasutajatest planeerivad edaspidi kasutada nii iPodi kui iPhone’i, kuna esimene on hetkel suurema mälumahuga ja paremini kasutatav selleks otstarbeks. Teisalt plaanisid 35% vastanuist kasutada edaspidi vaid iPhone’i. 10% vastanuist ei olnud iPodi.
35% on päris suur number ning võib kärpida iPodi kasvunumbreid päris kõvasti.
Neist, kes plaanisid osta uut telefoni (ehk siis 37% vastanuist), ¾ otsisid mingit sorti smart-phone’i. Neist 61% mainisid, et kaaluvad võimalusena ka Blackberry’t ning mõnevõrra vähem Palmi – 15%. CIBC märgib, et Motorola Q-d ei mainitud. Kuigi RIMMi edu ületähtsustada ei maksaks (ilmselt olid järjekorras seismas tõelised fännid), on see siiski ülisuur protsent võrreldes teistega ning huvitav on siinjuures asjaolu, et lisaks ettevõtetele suunatud turule, on RIMM suutnud oma kaubamärki müüa ka tarbijate hulgas.
Mida iPhone ostjad otsisid? Peamiselt tegid seadme atraktiivseks 3.5-tolline LDC touch-screen (23%) ning veebilehitsemise võimalused (Apple Safari, 18%). Kolmandal kohal oli disain (16%, ehk üks haavatavamaid punkte!?). Mis telefonist puudu on? Paljud kasutajad oleks oodanud telefonilt rohkem. Kuigi 3G versioon tuleb tulevikus, oli see üheks peamiseks negatiivseks faktoriks (35% vastanuist). 16% mainisid kaamerat ning 12% soovinuks rohkem mälu. Ilmselt on mäluprobleem lahendatav, kuid kas see tähendab suuremat iPodide kannibaliseerimist?