Täna 15:30 avaldatakse USA maikuu CPI andmed. Eile avaldatud maikuu PPI tõusis 0.9% vs 0.6% konsensus. Üldiselt lähemalt vaadatud core rate kasvas 0.2% ning vastas seega analüütikute ootustele.
Visates pilgu lähemalt raportile tuli siit aga üllatus. Äärmiselt palju on räägitud toiduainete inflatsioonist. Tõin hiljuti välja lõigu Costco (COST) kommentaarist ning asjakohane oleks seda teha ka siin. Costco Wholesale kvartaliaruanne esitati 31. mail ehk vaid mõni nädal tagasi. Ning Bear Stearnsi analüütik Christine Augustine esitas seal otsese küsimuse toiduainete inflatsiooni kohta. Vastus kolas järgmiselt: mustikate hinnad tõusid 20%, mozzarella 20%, kana 12-15%, kohvi 12-13%, või hinnatõus jäi 5-10% sisse jne.
Toon ära ka vastava lõigu:
Christine Augustine - Bear Stearns
Are there areas within either food and sundries or maybe in the fresh piece of the merchandise categories where you are seeing inflation? If so, what sort of categories are those?
Richard A. Galanti
Meat and -- hold on a second. I’ll look at our last month inflation categories -- gasoline course was up, that’s not food. Blueberries were up 20%, shredded mozzarella up over 20%, chicken up 12% to 15%, coffee up 12% to 13%, both Uban and Folgers, and I’m sure other ones, too. This is just the top of the list in terms of --
Christine Augustine - Bear Stearns
Any dairy?
Richard A. Galanti
Any dairy -- butter, up high single digits; cheese, I mentioned the mozzarella, up 25%. Again, I’m sure there are other cheeses. What I’m looking at is a list of the top 25 based on LIFO dollars, so it could be -- I’m sure there are other cheeses but they don’t reflect on this summary sheet.
Piima ja seega ka piimatoodete hinnatõus ei ole täna enam üllatuseks, arvestades järgmist liikumist:

Kahtlemata ei jää ka piimatoodete mõju tarbijani jõudmata kui näiteks Dominos Pizza (DPZ) ütleb, et 30% pizza hinnast moodustab juustu hind. Eriti kui tegemist on 2x mozzarella juustu pizzaga.
Kõige selle taustal on huvitav vaadata kui palju on hinnad tõusnud ning eriti üllatav on, kui räägitakse langevatest toiduainete hindadest. Tegin väljavõtte eilsest maikuu PPI raportist ning kui heita kõrvale korraks igakuised näitajad, näeme, et kana on tõusnud aastaga 35% ning värsked puuviljad 40%. Lisaks kõlab minule uskumatuna, et kuu ajaga on langenud köögiviljade hinnad 35%, arvestades, et varasematel aastatel on sel perioodil langus jäänud vaid 14-15% piiresse.
FINISHED CONSUMER GOODS ning sellest FINISHED CONSUMER FOODS:

Kuigi core inflation jätab energia ja toiduainete hinnad inflatsiooninumbri arvutusest välja, on need kaks just viimase aastaga kerkinud ning kahtlemata tarbijale oma mõju avaldamas. Siinjuures on paljude jaemüüjate suutmatus hindu tõsta kärpinud omakorda nende marginaale (nagu tõin mõni päev tagasi börsipäevas välja Kraft foodsi näitel).
Lisaks veel siia juurde, et eile teatas Wall Street Journal, et tõstab oma weekday newsstand hinda, mis ei ole kerkinud alates 2001. aastast saadik. Selle ajaga võrreldes on kulud kasvanud ning reklaamikäive kahanenud. Hind tõuseb $1-lt $1.5-le.
Tarbija jaoks on inflatsioon olemas ning huvitav on jälgida järgnevate kuude inflatsioonistatistikat. Inflatsioon kas jõuab tarbijani või kaotajaks on ettevõtete marginaalid, mis hetkel on suhteliselt haavatavatel tasemetel.